[ubuntu-dk] IRC møde på onsdag d. 16. februar

michael mj at soundpartner.dk
Ons Feb 16 20:35:49 UTC 2011

Som i kan se af min sidste mail så var der ingen der syntes at de havde
lyst eller tid til at dukke op til irc-møde i dag. Selv formanden der
indkaldte til mødet for 2 dage siden syntes ikke det var nødvendigt.

på dagsordenen var den sidste planlægning af vores stand på osd, samt et
initiativ til en ubuntucafe som vi er nogle der har snakket om kunne
være fedt i københavnsområdet.

for at tage tingene fra en ende af.
Der er åbenbart ikke nogen i foreningen der er interesseret i at vi har
en stand på osd. Der er i hvert fald ikke nogen andre end mig der ser ud
til at ville arbejde for det, derfor vil jeg i morgen (hvis ikke jeg ser
nogle fingre i vejret) skrive til osd og sige pænt tak for tilbudet, men
vi ser os detsværre ikke i stand til at have en stand på deres
konference alligevel.

Den anden ting var en ubuntucafe... det har været oppe før, men jeg blev
bundet af alt for meget arbejde, og derfor gik det i vasken sidst det
var på tale.
Nu har jeg tid igen, og følgende er mine tanker og planer.
Det var mit åb at vi kunne anoncere det til osd, med flyers osv, men det
kan være jeg skal genoverveje den tanke.

Jeg har en aftale med en cafe ca 150 meter fra hovedbanegården (på
halmtorvet). aftalen går ud på at vi får vores egen del af cafeen. der
er strøm i vægen (forlængerledninger og stikdåser skal vi selv have med)
og der er trådløst net til fri afbenyttelse.
Det jeg har snakket med dem om er følgende:
cafeen er åben til sent, men vores arrangement løber fra ca. kl 17-21
tidspunktet er valgt ud fra følgende:
folk kan komme efter arbejde, eller efter maden alt efter hvad de har
lyst til. Det er en cafe med restaurrant så der er mulighed for at spise
på stedet, eller man kan nøjes med en kop kaffe eller en sodavand hvis
man hellere vil det.
Jeg har ikke en endelig aftale om det endnu, men jeg regner med at vi
får lavet en aftale i baren. om den går ud på XX % rabat på hele
menukortet til vores deltagere, eller om det er dagens specialtilbud er
endnu uklart.
ideen er at det skal være en hyggelig cafestemning hvor folk kan komme,
tage deres computer med og vise frem eller få hjælp, men også et sted
hvor man kunne dukke op, sætte sig i en gruppe og arbejde på et projekt.
det kunne være oversættelser eller bugtriaging eller noget helt fjerde.
Der vil til at starte med ikke være egentligt program, men mere blive
lagt vægt på hyggeligt samvær og plads til alle. når så vi finder ud af
hvem hinanden er så vil vi i fællesskab også forme vores ubuntucafe i
den retning som vi ønsker det. det kunne være til at der lev temaer for
hver gang så som oversættelse af software, support, ubuntus historie
eller andet, men det kunne også være en form for "open mic" hvor folk
kunne præsentere ting de brændte for, lavede gennemgang af forskellige
programmer eller arbejdsmetoder, eller der kunne være nogen der
efterlyste et oplæg om et bestemt emne som vi så vil prøve at få
fremarbejdet til gangen efter.

Til at starte med var min ide at holde det en gang om måneden. f.eks
første tirsdag i måneden (det kan sagtens være andre dage) med første
gang tirsdag den 8 (tirsdagen efter osd) bliver det et hit, så kunne vi
udvide til hver anden uge, til hver uge, eller måske til flere andre
cafeer.

Lige nu der er vi mig. Jeg har generelt fået opbagning til ideen, og
folk har syntes godt om den da den bare var en ide. Nu er vi ret
konkrete, og for at dette skal blive en succes så skal vi være flere end
bare mig.

Som sagt så er "første location" på plads. det er 150 meter fra
hovedbanegården så det er nemt at komme frem og tilbage med det
offentlige.
der er en plan for datoer, men ikke mere end at hvis der er flere af jer
der hellere vil have en anden dag så kan dette stadig fikses.
selv er jeg rimelig stærk til support af de fleste problemer, og jeg
kunne sagtens holde nogle oplæg om forskellige emner, men det er langt
fra alt jeg er lige stærk til, så der er plads til alle.
af ting jeg f.eks ville syntes om var folk der var stærke i arbejdet med
oversættelserne og bug triaging. Nogle ubuntugamere, som spiller de nye
spil og kan hjælpe folk igang med dette. folk med udvidede evner til
gimp, compiz, libreoffice osv som kan vise fede triks og hjælpe folk.
gode supportere der kan fikse et dumt lydkort osv, men også folk der er
åbne og imødekommende. folk der kan tage pænt imod nye folk og få dem
til at føle sig hjemme.

Er der andre end mig der syntes om ideen? er der nogen der ville være
friske på at dukke op til sådanne arrangementer, og ikke mindst nogen
der kunne tænke sig at være med i en slags "styregruppe" der lige sørger
for at tingene fungerer og at der er et par stikdåser i baghånden osv
hver gang?

michael