[ubuntu-dk] Hjælp til fordrag om OpenSource

Claus Agerskov ca at saldi.dk
Man Mar 22 08:42:14 GMT 2010

Hej Dennis og resten af Ubuntu-DK

Dennis Hilmar skrev:
> Mange tak for du gad og give dig tid til at kommentere... Jeg går
> straks igang med version 2.0 :)
Dejligt at høre, at du ikke tog min kritik ilde op.
> Jeg har taget højde for det er business studerende der skal snakkes
> til, så vil faktisk bare give dem en ide om hvor hurtig open source
> udviklingen går.
Udviklingen af OSS går ikke hurtigere. Men den går sikrere. Eksempelvis er
det god kotume ikke at udgive en nye udgave eller 1.0-udgaven før den er
klar.

Altså teknik fremfor markedsføring. Hvilket nok er den allerstørste
forskel på
OSS og lukket software set fra et erhvervsmæssigt synspunkt. Hvilket nok er
vil være meget interessant at høre for marketingstuderende - at
produktet er
vigtigere end markedsføringen...
> 2010/3/21 Claus Agerskov <ca at saldi.dk <mailto:ca at saldi.dk>>
>
> Jeg har haft svært ved at definere open source på en nem måde. Jeg
> havde regnet med at vise et par billeder, som folk normalt forvæksler
> med open source, for at fortælle at det egentligt kun forklarer
> hvilket lisens der er brugt.
Fint nok
> Tak for infoen... Jeg troede faktisk den Gnu var mærket for GNU
> project, som jeg jo mener er starten på alt hvad der hedder open source.
> Den pointe jeg vil have igennem her er at GNU Project er det
> initiativ, som startede det hele. Tager jeg fejl?
Man kalder metoden for basarmetoden, da alle kan bidrage. Det er faktisk
lidt som videnskabelig forskning, hvor alle deler med alle.

Og den måde software blev udviklet i starten - indtil store virksomheder
begyndte at bruge licenser, hvor brugerne blev bundet til, hvad de måtte
gøre med koden. Så faktisk er Free & Open Source Software, den
oprindelige måde - og den lukkede kode, noget som kom senere.

Det, der gjorde Stallman sur, var, at man ikke måtte hjælpe hinanden,
når der var problemer med software - mener det var noget med en
printer, men du kan sikkert finde historien på nettet - for han har
holdt det
foredrag tusindvis af gange (ingen overdrivelse).

Jeg har selv hørt det et par gange med års mellemrum samt set det på
nettet - og det er stort set det samme hver gang.

>     Måske har du ikke set mine kommentarer til din tidslinje, som jeg
>     skrev
>     på den danske Ubuntu-postliste.
>

> Hvor ser jeg dine kommentar?? For jeg har ikke modtaget mail..
Skrev den kun til Ubuntu-DK-postlisten, da jeg troede, du også var på
listen.

Mine kommentarer er her:

http://old.nabble.com/Re%3A-Hj%C3%A6lp-til-fordrag-om-OpenSource-p27949744.html
> Min pointe er at alt startede med Universitetsprojekter og hvis jeg
> kan klemme det ind, at open source var de første med et window based
> GUI :)
Hvem var de første?

Udviklingsmiljøerne på Stanford Research Institute eller Xerox's Palo
Alto Research Center?

Apple's Lisa eller Macintosh, eller X Window?

Ingen af disse var Open Source - i starten. X Window (1984) blevet det i
1986 med MIT-licensen.
> Jeg er nød til at tilføje nogle firmaer overfor business studerende..
> Det er jo deres interesseområde.
> I anden del går jeg nemlig ind og forklarer hvordan disse firmaer har
> brugt open source for at blive rige.
At Microsoft har gjort det ved at bruge BSD-kode til en del af deres
internetprotokoller?

IBM brugte 1 millard dollars på Linux i 2001 og allerede i løbet af
året, var det meste
tjent hjem igen:
  http://news.cnet.com/2100-1001-825723.html

>     Slide 16 Open Source Communities
>     Hvad har web of trust med de enkelte Open Source fællesskaber at
>     gøre?
>

> PGP -> GPG -> web of trust
>
> Jeg vil prøve at forklare hvorfor det "næsten" er umuligt at tilføje
> virus til et open source projekt.
> Hvis en projektmanager sidder blandt publikum vil han helt sikkert
> sidde og tænke "hvordan holder de styr på alle de mennesker??"
> Og jeg mener at "web of trust" er en af vores key points i at fx
> kernel developers kan holde styr på de sygt mange patches der bliver
> sendt ind hver evig eneste dag.
Jeg er aldrig blevet mødt med krav om PGP/GPG i de projekter, jeg har
været med i. Men jeg har heller ikke været udvikler på nogen af de
større projekter som OpenOffice.org. Jeg har mere stået for
markedsføring og fællesskabet.

Det er kun på SALDI, jeg har været udvikler i større grad - og her er det
ganske få, der kan lægge kode ind i vores Trac med Subversion (svn).

>     Side 17 Disadvantages
>       Jeg vil nok have kaldt den "Myths" eller "FUD". Jeg håber, at
>     det er
>       meningen med denne slide, at du vil fortælle, at disse ulemper
>     faktisk
>       også gælder traditionelt lukket software.
>

> Hvis jeg bare snakker godt om Open Source er jeg jo ikke bedre end de
> fleste... Jeg skal tage nogle ulemper ind.
De ulemper, du nævner, er ikke pga., at softwaren er Open Source.

Men jeg er helt enig med dig i, at der er ulemper - og de skal med.
> Jeg vil helt sikkert nævne FUD nu du har mindet mig om det, og jeg
> kunne da os godt tænke mig at tilføje nogle flere, som fx at der ikke
> findes særligt mange "Linux professionals" i DK og at vi ikke har styr
> på hvem der kan hvad.
Du har faktisk fat i, hvad der er den største hindring for en større
udbredelse af OSS i Danmark - andre der bruger det - også
professionelle.
> Jeg kunne rigtig godt tænke mig et par links til nogle der kan
> supportere et nystartet firma i Open Source, Så jeg i slutningen kan
> slå den her i jorden, men som jeg ser det mangler der uddannelse.
Det er netop noget af det vi gør.

Vi har et initiativ sammen med en anden virksomhed, hvor vi leverer
en færdig pakke til virksomheder med hardware og software, så de
kan drive virksomheden udelukkende med OSS og hardware, som
virker med dette.

Vi kalder det It-pakken.dk

Vi er på iværksættermessen i Køge på lørdag, hvor vi har en ministand.

Her kan man se en sådan løsning baseret på Ubuntu, økonomisystemet
SALDI og kasseterminalen SALDIkasse.

Vi leverede en totalløsning i starten af januar til en virksomhed med to
forretninger og lager med i alt otte kasseterminaler, to kontorpc'er og
en server. Prisen var under en tredjedel i forhold til den forrige -
inklusiv
hardware.

Ingen af os har dog papir på vores kunnen inden for Open Source, men
har arbejdet med det professionelt i mere end 10 år hver.
økonomisystem.

SALDIkasse bliver dog først et officielt produkt i løbet af denne uge.

Så henvis gerne til It-pakken.dk og/eller SALDI.dk.
> Jeg mener "Free" er både en fordel og ulempe for Open Source.
> Det nedsætter værdien i at bruge overfor business folk og de fleste
> kan simpelthen ikke tro det er sandt.
De erhvervsfolk, som fanger idéen bag Open Source, er nogen gange meget
lidt interesseret i, at deres konkurrenter for nys om dette. Eksempelvis
skiftede et af de største internetvirksomheder deres mailserver setup fra
10 til 3 maskiner og flerdoblet ydelse, da de gik fra Microsoft Exchange
til
Postfix - det var tilbage i starten af 00'erne.
> Men vi må jo se i øjnene at de fleste nyuddannede kan bruge M$ office
> pakken også vil jeg bare slå fast at man ikke bare kan give dem
> openoffice og tro det bare spiller. Det viser en undersøgelse lavet på
> en 9. klasse, som jeg er helt sikker på du os har læst, men det
> undlader jeg lige at sige.
De kunne sagtens bruge OOo til at skrive og bruger regneark i.
Men de kunne ikke benytte de specielle funktionaliteter, som kun MS Office
har - samt udveksling af filer i OOXML-format gav problemer.

Skiftet fra MS Office 2003 til 2007 er større end skiftet til OOo.
> Jeg vil bare sørge for at de ikke opstarter et firma, som basere sig
> på en enkelt mands open source projekt.
> Det er måske ikke så godt formuleret, men jeg kan prøve at skrive det
> på en anden måde.
Uanset hvilken software, man vil benytte (erhvervsmæssigt), skal man
sikre sig følgende:

- at software kan håndtere, at succesen rammer dig (skalere uden store
  omkostninger)

- at man let kan skifte, hvis man finder noget bedre
  - jeg har set mange eksempler på virksomheder, som har valgt en
    kontorpakke eller økonomisystem, som de egentlig ikke ønsker
    at bruge - men de kan ikke sælge det (så alle pengene er tabt, hvis
    de skifter. Eller også er det så dybt integreret med resten af
    virksomheden, at et skift er så dyrt, at det først kan betale sig
    efter mange, mange år - og så fortsætter man, trods disse ulemper.

  - Man kunne dog have været forskånet, ved et valg og en integration,
    som gjorde det let at skifte til noget andet.

  Så kig på softwarens grænseflader.

- at softwaren ikke dør med virksomheden eller ved ændrede strategier.

  - Mange IBM-kunder var meget kede af det, da OS/2 blev droppet.

  - I starten af 2009 stoppede Aslani A+ regnskab uden en lyd. Det var
    et gratis regnskabssystem skrevet i Java, men med licenskrav om, at
    der ikke måtte ydes professionel bistand til brugen heraf.

    Jeg havde ellers i flere omgange forsøgt at overbevise manden bag,
    at han burde udgive det under en Open Source-licens, så hans
    brugere ikke bliver ladt i stikken, hvis der skulle ske ham noget.

    Flere steder har jeg hørt disse brugere beklage sig, men de kunne jo
    have læst betingelserne - og jeg kan ikke hjælpe, for det står jo i
    betingelserne, at jeg ikke må. Selvom jeg har adgang til kildekoden.

  - En af hovedgrundene til at Peter Rude startede med at udvikle sit eget
    regnskabsprogram skyldtes, at han tidligere havde været Hansa
    Financials-forhandler, hvor han blandt andet levede af at tilpasse og
    udvikle løsninger. Men Hansa trak sig pludseligt fra det danske
    marked, og lod deres kunder og forhandlere i stikken.

    Hvis DANOSOFT, som står bag SALDI, skulle gå konkurs, så vil
    udviklingen og driften af SALDI fortsætte, da det er Open Source.

    Hundredevis af kunder skal sammen med udviklere og driftfolk nok
    sørge for, at virksomhedernes regnskab kan fortsætte på egne
    servere eller nye hostede løsninger.

Den sidst nævnte årsag er nok den aller vigtigste grund til at vælge
Open Source-software. Det dør ikke, hvis man vil have det skal leve.

Og du kan selv være med til at bestemme.

>     Open-source applications are more likely to cease development
>     without advanced notice
>       Hvis du har referencer, som underbygge denne påstand, så er jeg
>       meget interesseret - ellers er det bare FUD igen.
>

> http://www.sitepoint.com/blogs/2009/12/04/open-source-software-for-business/
>
> Det største problem er at man som firma skal gå over til os, hvor fx
> M$ sørger for der kommer folk over til dem.
> Betalte software udviklere forlader ikke bare deres job, men det gør
> små open source projekter.
Man skal ikke kun kigge på størrelsen af projektet, men også på:
- Hvor lang tid projektet har eksisteret
- Hvor mange og i hvor lang tid de faste udviklere har været på projektet
- Er der en forretningsmodel som virker
- Er der et aktivt fællesskab
- Hvilket forhold ejerne har til projektet
  - passioneret
  - levebrød
  - del af uddannelse
  - hobby

Når det gælder Ubuntu, så anbefal at benytte de pakker, som understøttes
af Canonical (dem med Ubuntu-logoet).

Hvis de ikke understøttes, så undersøg dem nøjere.
> [...]
>   Denne adresserer du heldigvis med hvordan Open Source ofte er
>   organiseret
>
> Open source ... not provide ... documentation and training
>   Gør lukket, købesoftware det altid?
>

> Jeg tænker på modtageren som dem vi har brug for, for at komme på
> markedet.
> Dette er ting som mangler på markedet og derfor en ulempe for en som
> ikke ved noget om disse systemer og hurtigt skal have noget op at
> kører. Hvis hans computer går ned eller han mangler hjælp, skal der
> være en (24/7) supporter der kan overtage hans skærm og rette hans
Nu har vi mere end fire års erfaring med SALDI, og her er kunderne glade
for den support vi yder - og den er ikke 24/7, men 8+/5+. Det er
garanteret,
at man kan få fat i os på hverdage inden for normal arbejdstid eventuelt
ved,
at vi ringer tilbage hurtigst muligt. Uden for normal arbejdstid (aften og
weekend) prøv, vi tager telefonen, hvis vi kan. Det sidste er meget vigtigt
især for iværksættere, hvor de har normalt arbejde ved siden af eller har
travlt med den nye virksomhed i den normale arbejdstid.

Vi har også udrykningssupport, hvor vi rykker ud hurtigst muligt, men det
koster selvfølgelig også derefter.
> Der er et kæmpe protentiale i det her punkt, for det er jo den mest
> anvendte open source business model!
Det er jeg ikke helt sikker på. Jeg tror, at de fleste tjener penge på
tilpasning
og videreudvikling end på slutbrugersupport for nødlidende brugere.

Det er kun 2% af de samlede penge til udvikling og programmering, som
går til standarprodukter. De 98% går til tilpasning, integration,
oversættelse,
videreudvikling med mere.

I vores tilfælde er de begge næsten 100%, da al udvikling er af den
sidstnævnte type, men ender i vores standardløsning til glæde for alle.

Og det er også her, at den største del af vores omsætning kommer fra
selvom webtjenesten også giver et betydeligt bidrag.
> Jeg går ud fra det er et problem med udbud og efterspørgelse. Jeg vil
> i dette fordrag fokusere på at få hævet efterspørgelsen :)
Rigtig godt - men det hjælper ikke meget, hvis efterspørgslen ikke
kan efterkommes på det ønskede niveau.

Man skal være en virksomhed af en hvis størrelse, før man tilbyder
24/7-support. Jeg har på længere sigt et forslag til en fælles dansk
Ubuntu-support, hvor flere små danske virksomheder, som tilbyder
Ubuntu-løsninger går sammen om et sådant supportcenter.

> Jeg kom med det samme til at tænke på M$'s "Read the facts" kampagne :)
> Hvis der er nogen som sidder inde med nogle af de "facts" der blev
> undervist i, så vil jeg utroligt gerne ha dem?
http://www.microsoft.com/uk/getthefacts/default.mspx

Kan dog ikke længere finde den danske, men der var noget om en
dagligvarebutik i Jægerspris.

Og jeg er enig med Microsoft i, at det ikke er alle implementeringer af
Linux og Open Source-løsninger, som falder heldigt ud.

Men årsagen er ikke Linux eller Open Source, men de folk, som har
implementeret det - eller oversolgt en løsning.

Og det gælder inden for alle typer software og produkter.

Problemet er dog også, at du altid kan give Microsoft skylden, hvis du
har valgt en Microsoft-løsning, som ikke virker - og dette er ofte en
accepteret årsag.

Hvis du som ansvarlig vælger en Open Source-løsning, så er det dig, der
står med aben, hvis det ikke virker. Derfor skal man sikrer sig, at ens
leverandør kan levere varen.

Så det er lettest at vælge en Microsoft-løsning - ikke pga. den er
billigere
eller bedre, men fordi man til stor grad kan skyde ansvaret fra sig.

Held og lykke med foredraget i overmorgen.

De herligste hilsner

--
Claus Agerskov, ca at saldi.dk, mobil 31 66 98 60
SALDI, c/o DANOSOFT, Smedievej 66, 3400 Hillerød, tlf 46 90 22 08

SALDI - parat til succes - er du?                 http://saldi.dk