[ubuntu-dk] Hjælp til fordrag om OpenSource

Claus Agerskov ca at saldi.dk
Tor Mar 18 18:39:55 GMT 2010

Dennis Hilmar skrev:
> Så er jeg godt igang med at lave en laaaang præsentation af Open
> Source generelt... Et af mine slides er en tidslinie over momentos,
> som har ændret OSS og vil gerne lige spørge jer om der er noget jeg
> har glemt?
>
> Birth of UNIX & Internet (1969)
Linus Torvalds er også fra 1969 - jeg plejer at nævne disse tre
essentielle begivenheder i 1969, som gjorde Linux muligt.
> The Free Software Movement (1993)
Du mener vel 1983.
> Richard Stallman (GNU 1984)
>  - Free Software Foundation (FSF)
> Linux Kernel (1991)
> Web of Trust (1992)
>  - Pretty Good Privacy (PGP)
PGP er så vidt jeg ved ikke Open Source.
> Red Hat (1993)
Gnome (1997) blev startet som response på den grafiske brugergrænseflade
KDE. KDE er baseret på værktøjet Qt, som på daværende tidspunkt ikke var
under en fri og åben licens, hvor Gnome derimod netop benyttede det frie
og åbne værktøj GTK+. Gnome er den primære brugergrænseflade i Ubuntu.

Open Source (1998) blev til i forbindelse med at Netscape benytte sig af
Free Software-metoden (Basar-metoden) til den videre udvikling af deres
webbrowser, hvilket blev til Mozilla-projektet og den nye softwarelicens
Mozilla Public License. Årsagen til en ny betegnelse for Free Software
var at gøre den mere spiselig for erhvervslivet, hvilket, man må sige,
er sket.
> Google (1998) <- Kom senere ind med OSS
>  - Chrome
>  - Android
Hele infrastrukturen kører på Linux.

OpenOffice.org-projektet blev startet efter at Sun havde opkøbt
StarDivision og dermed kontorpakken StarOffice, hvor de frigiv al den
kode, som ikke var ejet af andre. I 2002 blev OpenOffice.org 1.0
frigivet efter udviklerne havde brugt 1½ år på at få udviklet de
manglende dele (2000).

Sun købte StarOffice for at gøre det samme Microsoft havde gjort mod
Netscape med den gratis Internet Explorer. Nemlig købe en konkurrent til
Microsofts største indtægtskilde Microsoft Office - og give den gratis
til alle. Det har dog langt fra gjort det af med Microsoft Office, men
nok standset prisudviklingen og skærpet konkurrencen. Desuden er
OpenOffice.org det vigtigste våben i kampen for kontordokumentformatet
Open Document Format (ODF), men det er så en hel anden historie.

OpenOffice.org er vigtig i historien om Linux på kontorpc'en og dermed
også Ubuntu. Yderligere er OpenOffice.org det største Open
Source-projekt på antallet af kodelinjer og mangfoldigheden af i
fællesskabet bag.
> Canonical (2005)
> Now! (2010)
> Company list: IBM, Hitachi, Oracle, Intel, DELL, HP, Acer, Microsoft,
> Novell, Canonical Ltd.,Motorola, HTC
Hvad med Apple og Nokia?

Company list -> Betydningsfulde virksomheder eller blot Virksomheder:

De herligste hilsner

--
Claus Agerskov, ca at saldi.dk, mobil 31 66 98 60
SALDI, c/o DANOSOFT, Smedievej 66, 3400 Hillerød, tlf 46 90 22 08

SALDI - parat til succes - er du?                 http://saldi.dk