[ubuntu-dk] Hjælp til fordrag om OpenSource

Kenneth Nielsen k.nielsen81 at gmail.com
Tor Mar 18 14:24:21 GMT 2010

Hej Dennis

18. mar. 2010 15.07 skrev Dennis Hilmar <dennis.hilmar at gmail.com>:
> Så er jeg godt igang med at lave en laaaang præsentation af Open Source
> generelt... Et af mine slides er en tidslinie over momentos, som har ændret
> OSS og vil gerne lige spørge jer om der er noget jeg har glemt?
> [...]

Den første Ubuntu-version var 4.10, så jeg vil tro at årstallet ved
Canonical skal være 2004.

> Now! (2010)
> Company list: IBM, Hitachi, Oracle, Intel, DELL, HP, Acer, Microsoft,
> Novell, Canonical Ltd.,Motorola, HTC
>
> Jeg sender hele præsentationen ud når jeg nu er helt færdig med den :)

Derudover er her nogle andre ting, som måske er værd at nævne, jeg er
på ingen måde sikker på at det er vigtigt, så det må du selv afgøre.

1. Andre distributioner som har bidraget med væsentlige elementer

2. Åbningen af kildekoden til et stort kommercielt programmerigssporg - Java

3. Første gang kildekode fra et kommercielt spil frigives under et
åbent licens (uden at jeg skal kunne sige hvilket er der var det
første).

3. Mozilla og Firefox er nok helt sikkert også værd at nævne i en
eller anden sammenhæng. Firefox var vel mere eller mindre det første
FOSS projekt som sådan for alvor gav kommercielle produkter
konkurrence på et meget centralt område.

Bare nogle ideer. God arbejdslyst.