[ubuntu-dk] Ytringsfrihed, demokrati m.v.

flemming fc at stromata.dk
Tor Okt 8 13:05:56 BST 2009

Det er kun udmærket at vi får en diskussion af, hvordan forum skal køres
og hvem der bør have administrative rettigheder til at flytte tråde osv.
og holde lidt øje med hvad der foregår.
Jeg er en af de redaktører som er blevet hentet ind i Pihls tid og synes
generelt det er let at have med forum at gøre. Der er lidt flytten
fejlplacerede tråde, evt. deling af tråde og - i sjældne tilfælde -
låsning af tråde, samt generelle henstillinger til brugerne om at
tilføje LØST til løste tråde. Og så almindelig support som alle andre
brugere også yder. Men det er normalt ikke et så voldsomt krævende
arbejde, og det indebærer efter min opfattelse ikke nogen særlig ret til
at foretage andet end kedelige redaktionelle opgaver - det er der til
gengælde en pligt til. Konspirationsteorier er der desværre ikke plads
til hvad angår forums redaktører og administratorer (eller også er
konspirationen så dyb at jeg ikke har lagt mærke til den...)
Men i nogle situationer er der brug for at prøve at holde tungen lige i
munden for at forum kan blive ved med at være en support-forum og ikke
en personlig diskussionsklub. I sådanne tilfælde er samarbejdet i
gruppen af adm. og red. tættere end normalt - det kan godt være at vi
ikke har held til at køre tingene til alles tilfredshed i tilspidsede
situationer, men vi gør hvad vi kan, og vi repeterer også undertiden
vores grundlov: CoC.
Nu er der kommet en påstand ind i debatten om at redaktører låser tråde
som de selv er diskussionspartnere i og at de holder dem låst. Det kan
jeg ikke mindes er sket, men vil da gerne mindes om, hvor og hvornår det
skulle være sket.

Jeg har forsøgt at finde stadig låste tråde og er kommet frem til flg:
http://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=12&t=6522&hilit=l%C3%A5se
+tr%C3%A5den
og
http://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=6153&st=0&sk=t&sd=a&hilit=l%C3%A5ser&start=15

Det er i begge tilfælde mig der har låst dem, men jeg har ikke deltaget
i den forudgående debat. I det ene tilfælde deltog christian.arvai i
debatten. Og i øvrigt blev beslutningen om at låse taget i enighed, selv
om christian var betænkelig ved at vi ville låse netop den (ufrugtbare)
tråd som han var med i.
Hvis der er et ønske om at de skal låses op igen, så gør jeg det gerne,
men da det er for længst forbigangne begivenheder, så tillægger jeg det
nu ingen større betydning om de er låst eller ej.

I forbindelse med pihls fratræden åbnede de tilbageværende adm. og red.
op for en opblødning af den hidtidige selvsupplering - i og med at vi
bad om at forumbrugerne skulle nominere kandidater. Der kom ikke
forfærdelig mange nomineringer ind, og nogle af de nominerede ønskede
ikke selv at blive redaktører. Men af de nominerede og interesserede
blev vi hurtigt enige om inddrage snigepige og thomasjohansen. Og de er
nu ved at være så godt inde i de administrative opgaver at vi med en vis
sindsro kan se frem til en voldsomt øget aktivitet i forum når nu karmic
udkommer.
Det er min klare opfattelse at vi har et godt og velfungerende team,
hvor vi ikke altid er enige, men altid træffer beslutninger i respekt
for hinanden og med den hensigt at bevare forum som et godt og
venligsindet sted at bede om eller yde support.
Det skal også være min begrundelse for gerne at ville fortsætte som
redaktør. Men det indebærer ikke så mange personlige fordele at jeg ikke
gerne giver opgaverne fra mig, hvis det er det man ønsker.
med venlig hilsen
flemming christensen (laoshi)