[ubuntu-dk] Ubuntu Live! 10.04

Martin Pihl martin at martinpihl.dk
Tir Nov 17 12:38:54 GMT 2009

Hej alle

I lørdags da sad vi efter Ubuntu Live! i Århus og snakkede om næste
Ubuntu Live!, som kommer efter version 10.04 i slutningen af april.

Jeg stillede et forslag, som der var god opbakning til, og som jeg
derfor vil poste her på mailinglisten, hvor alle kan komme med
indsigelser, protester, nye ideer, tilføjelse og hvad man nu har lyst til.

Det er ikke en detaljeret plan, og den vil jeg heller ikke gå videre
med, før mailinglisten/IRC mødet siger at det er dén plan, vi skal
arbejde med.

*Arrangementet:*

Ubuntu Live! 10.04 er en LTS udgave, og bør derfor også have en større
markering. Jeg foreslår det afholdt i Odense denne gang, midt i landet,
og selvom vi ikke tidligere har haft nogle lokale odensianere som kunne
stå for lokaler, så vil jeg gerne påtage mig ansvaret for det denne gang.

Vi har også de senere gange afholdt forskellige typer arrangementer, og
denne gang ingen undtagelse: Jeg foreslår at vi laver en erhvervsrettet
del af Ubuntu Live! Mere specifikt foreslår jeg, at vi laver det som et
to-dages arrangement:

Fredag: Er rettet mod erhvervslivet
Lørdag: Er bruger/community fokuseret - lidt som vi kender det.

Arrangementet laves i samarbejde med nogle andre. Eller i hvert fald
fredagsarrangementer foreslår jeg vi laver i samarbejde med OSL (såfremt
de er interesseret), som består af en række virksomheder der beskæftiger
sig med Open Source. OSL lavede sammen med OpenOffice Danmark i april
2009 et lignende arrangement i Odense, så de har både erfaring,
kontakter, praktiske hænder og andet til at gennemføre det.

Fredagsarrangementet vil indeholde to foredrags-spor: Et teknisk og et
'forretningsspor'. Mens det tekniske kan bestå af et foredrag om fx
Cloud Computing, så kan forretningssporet fx består af af en kommunal
IT-chef, som fortæller om implementeringen af Open Office i kommunen.
Der vil endvidere være stande med Open Source virksomheder i 'lobbyen',
samt enkelte community-stande hvor Ubuntu Danmark selvfølgelig også skal
stå og kan vise frem og snakke teknik og så videre.

Lørdagsarrangementet vil være community-rettet, og vil måske kun bestå
af ét foredragsspor, hvor forskellige spændende ting bliver vist frem og
fortalt. Til gengæld vil vi fylde lobbyen godt op med computere til
fremvisning, teknisk hjælp, og meget andet. Andre communities kunne
måske også være en god ide her, fx OpenOffice Danmark, Mozilla Danmark osv.

*Lokation*

Openoffice konferencen i april blev afholdt på SDU, og det var et ganske
fint sted med to foredragssale, et område til stande, trådløst netværk,
og café/restaurant meget tæt på. SDU ligger lidt langt væk fra Odense
Centrum, og et universitet er heller ikke det optimale sted. Omvendt er
faciliteterne i orden, og finder vi ikke et bedre sted, er SDU et
absolut OK sted at gøre det. Hvis vi få tilladelsen ;-)

Som sagt vil jeg gerne påtage mig ansvaret for at vi finder et godt sted.

*Økonomi*

Der vil ikke være mange udgifter i det, faktisk vil frokost være den
primære udgift - særligt om fredagen. Hvis de virksomheder som skal have
stande betaler for det (og det vil de gerne), så vil det kunne løbe
rundt uden at koste deltagere noget. Et enkelt sponsorat eller to og så
vil vi have lørdagsdelen betalt, hvor der jo ikke er de store udgifter.

Fortsætter vi med denne plan vil jeg selvfølgelig lige sende nogle
følere ud, og se om vi kan sikre os på den økonomiske del tidligt her i
forløbet.

*Tidsplan*

Såfremt planen godkendes, vil jeg allerede i de kommende uger gøre
følgende ting:

* Lave en mere detaljeret beskrivelse, som Event-holdet kan kigge på og
arbejde med
* Tage kontakt til eventuelle samarbejdspartnere
* Påbegynde en prioriteret liste over mulige foredragsholdere.
* Etablere en lille gruppe af folk, som har lyst til at arbejde med mig
på dette arrangement. Stabilt.

Jeg vil gerne koordinere det og tage ansvar for udførslen af det. Med en
samarbejdspartner som kan lægge nogle kræfter i det, samt et lille hold
faste stabile hjælpere her fra community'et, er det ikke en
uoverkommelig opgave at få løst :-)

Med venlig hilsen
Martin Pihl