[ubuntu-dk] IRC møde i morgen: Ubuntu Live! 9.10

Martin Pihl martin at martinpihl.dk
Tir Maj 19 17:05:20 BST 2009

Hej med jer

Da jeg desværre ikke kan love, at jeg kan være der i morgen til mødet,
vil jeg for en god ordens skyld lige kaste min mening ind her.

Jeg har lovet, at jeg nok skal tage noget ansvar for de fysiske rammer i
Århus til Live!, men jeg regner også med, at nu hvor jeg ikke har så
mange andre opgaver, og oven i købet har et halvt år til det, at jeg så
vil kaste nogen kræfter ind i dette arrangement.

Sidste gang lavede vi et halv-forkølet forsøg på at lave et
community-fokuseret arrangement. Denne gang synes jeg det kunne være
rigtig interssant at lægge et tema/fokus på det et område, som er/bliver
afgørende for Ubuntus succes: Virksomheder og organisationer.

Der er faktisk mange virksomheder derude, som bruger Ubuntu på
maskinerne, men vi hører ikke rigtigt noget om det. At få fortalt de
historier tror jeg er et af de næste og vigtigste skridt. Live! skal
naturligvis ikke bare fortælle historier om folk som bruger Ubuntu på
arbejdet, men skal snarere handle om hvilke muligheder der er med Ubuntu
på arbejdsstationerne, og hvilke udfordringer (juridiske, praktiske og
tekniske) der er forbundet med det.

Jeg synes det kunne være interessant at lave et Live! arrangement, som
indeholdt to spor: Et teknisk spor og et slags forretningsspor. Det
første naturligvis omkring de tekniske ting omkring Ubuntu deployment i
virksomheder - det kunne fx være virtualisering med Ubuntu, som
henvender sig til IT-folkene, mens det andet måske kunne indeholde emner
som udfordringer ved indførelse af GPL baseret software eller
kursusbehov ved skifte af systemer, som henvender sig mere til
beslutningstageren.

Måske alt dette krydret med et par stande i et fællesområde, hvor der
foregår demonstrationer af Ubuntu, Kubuntu, Edubuntu, Xubuntu, EeeTop og
andet, samt et "hjørne" hvor alle interesserede kunne komme og få hjælp
til tekniske problemer (ingen har jo rigtig brug for install hjælp
længere!).

Anyway, der er mange spændende ting man kan strikke sammen i sådan et
"tema", og det er noget jeg gerne vil arbejde på de kommende måneder, da
virksomhedsperspektivet i forvejen var det, som jeg ville nøjes med at
koncentrere mig om efter formandsvalget.  :-)

Martin