[ubuntu-dk] Kommende generalforsamling, samt foreningens fremtid

Michael Jensen eee at soundpartner.dk
Ons Maj 6 21:17:18 BST 2009

tir, 05 05 2009 kl. 21:54 +0200, skrev Martin Pihl:

> [...]
> af problemerne førhen har været mangel på deltagelse i de vigtige
> diskussioner - et problem som vi med det efterhånden højere antal aktive
> er ved at få løst :-)
>
> Men ja, du har ret et lidt ømt punkt. Ikke pga emnerne i sig selv, men
> fordi jeg synes væsentlig dele af kritikken er fejlrettet.
>
> For et halvt år siden var vi al væsentlighed 2 personer til arrangere
> Live!. Vi var, til det lange seje træk 2 personer til at lave
> forarbejdet til skabelsen af foreningen. En stor del af den kritik du
> angiver som en generel kritik ser kun på verdensbilledet her og nu, og
det er korrekt for jeg har ikke været med i processen, og jeg havde ikke
det samme forhold til arbejdet den gang.
> Og i kritikken af fx manglende aktivitet ikke
> selv svarer på, hvorfor du ikke selv har bidraget på de punkter, som du
> kritiserer (fx manglende marketing og organisering af Live!).

den der preller sgu lidt af igen. Når nu selve arrangementet ligger i
langtbortistan (meget langt væk fra københavn) så regnede jeg lidt med
at der var lokale der havde en plan. hvis du ser lidt på tingene vil du
se at der så rent faktisk VAR en person der slog lidt i bordet på et
møde, og som rent faktisk trak en del af læsset med at arrangere live.
prøvede at arrangere fællestransport for at lokke folk til fra fjernere
egne, selv holdt et par oplæg, lavede i størrelsesordenen 70 cd'er ene
mand med gang i 4 maskiner i små 2 døgn  osv.

sååå jeg tror jeg trak den del jeg kunne klare da det gik op for mig
hvad der skete.

> At du lægger skylden på den manglende aktivitet over på bestyrelsen er
> totalt fejlskudt, og viser efter min mening, at du ikke har været i
> community'et længe nok, til at udtale dig så kategorisk om det. Selvom
> det har været et halvsløvt forår, så  har der set over de sidste 4 år
> aldrig været så meget aktivitet i det dansk ubuntu community som nu
> (selvom de sidste måneder har været lidt sløve), og der har aldrig været
> så mange aktive!

det kan godt være at et år ikke er længe nok, og jeg er som sådan lidt
ligeglad med om der ikke har været mere aktivitet de sidste 4 år end der
er nu. Jeg klandre ikke som sådan bestyrelsen for at der ikke sker
noget. jeg undres over at bestyrelsen ikke er mere synlig og mere
opmuntrende når der er nogen der foreslår noget.

der er åbenbart folk der har fået et billede af mig som en magtsyg nar
(endda så meget at vedkommende har sendt mig en privat svine-mail hvor
han fortæller mig hvor stor en nar jeg er og at jeg burde tage mig
sammen og få et liv)

det jeg mener er sådan set bare at når nogen får en god ide, viser et
godt initiativ så skal det opmuntres.

Lad mig tage et eksempel. Dette er en smule langt ude, men lad os bare
lege med og tage dette som et tankeeksperiment.
For et lille stykke tid siden kom der en føler på forum. noget med at
samle gamle computere, give dem ubuntu og give dem til folk med et
behov.
Jeg indrømmer at jeg var halvstiv/bagstiv og ikke havde gennemtænkt
ideen da jeg foreslog at lave en oldbuntu og få lidt mediedækning ud af
det. Ideen er slet ikke færdig, det kræver meget arbejde, og det skete
lige omkring forberedelserne af tidligere nævnte live arrangement, og
personligt har jeg været ophængt af denne debat samt mine overvejelser
om hvorvidt jeg kunne stå inde for dele af de holdninger der køre i
foreningen.

nå men retur til dette tanke eksperiment. Nogle personer får en ide og
det er en ide der kræver en del arbejde.
Lad os nu bare i tanke eksperimentets interesse forstille os at dette
kom bestyrelsen for øre, og at bestyrelsen besluttede at asigne
hans-peter til at holde lidt øje med arbejdet og opmuntre dette.

hans-peter sætter sig ned og forfatter en post om at det var sgu da en
god ide, og at foreningen gerne vil hjælpe om muligt.
Denne hjælp kunne f.eks være at kontakte ham der har lavet dabuntu altså
har erfaring med at bygge en custom ubuntu og høre om han ville hjælpe
(nu nåede jeg ikke selv så langt da han selv meldte sig i tråden da jeg
nævnte ham). men lad os bare tænke lidt videre.
hvis nu foreningen havde et reelt medlemsantal så kunne man komme ind
under folkeoplysningen og derved få adgang til lokaler rundt omkring.
dette kunne man jo bruge til at få arrangeret en workshop hvor man fik
samlet noget hardware til et par brugbare maskiner, så man havde noget
at lege med sin custum ubuntu på. Igen skal Hans-peter ikke arrangere
denne workshop, men måske nærmere nævne at det var en mulighed, og være
behjælpelig med at foreningen kan få nogle lokaler et eller andet sted.
Når nu dette arbejde er blevet et "officielt foreningsprojekt" så vil
gruppen som fik ideen få en masse ros for det var da en god ide.
foreningen kan høste god medieomtale på projektet, og vi får et aktivt
community som føler sig værdsat. Alt i alt en win win situation.
hvis nu projektet gik lidt død og hans-peter ser at det er sgu lang tid
siden der lige er sket noget på dette projekt, så sætter han sig ned og
skriver en mail til de implicerede. selve ordlyden er hans-peters
"problem" men selve meningen er noget i stil med:
"hej venner. hvordan går det. det er lang tid siden vi har hørt set
noget til jer. er i gået død i det eller har i et problem? er det noget
vi kan hjælpe med"
svaret er måske at joooo det er det der med grafikken der er lidt svært
så vi er sgu kørt død i det. Hans-peter kan så f.eks sige: hey ham der
der har lavet plakater han kan sgu det der, og så lige skrive en mail og
spørge ind til om ikke han lige kunne have lyst til at hjælpe lidt med
det der med grafikken.

Der er 127 forskellige veje det overstående kan gå, men facts er at en
sådan person som "holder øje" med projektet, og lige kommer med et
indspark af og til han kan rent faktisk sparke gejsten ind i folk igen
og på den måde hjælpe et projekt videre

andre eksempler er der masser af, men der er ligeledes eksempler der
omvendt måske skulle have en "har du gennemtænkt det projekt eller
skulle du måske tage og gøre det" Jeg vil ikke hive nogle enkelte
projekter frem i denne kategori, men jeg tror vi er flere der han komme
i tanke om mindst et eksempel på denne kategori på forum i den nyeste
tid (hvis du er i tvivl om hvad jeg mener kan du jo evt fange mig på pb,
på irc eller smide mig en mail)

> [...]
> bedre, og at vi ikke kan gøre foreningen mere trimmet og effektiv og
> engagerende. Men det betyder at din kritik er helt skudt ved siden på de
> væsentligeste punkter.

> - At sige at Ubuntu Live! ikke blev reklameret for, så derfor ikke
> tæller som en aktivitet, synes jeg er en tåbelig udtalelse. Det var
> dårligt organiseret ja, men det var et arrangement for communityet. Alle
> havde muligheden for at deltage i organiseringen, herunder dig selv, men
> ikke ret mange gjorde det. Tidligere på året skrev jeg MANGE
> opfordringer til folk om at komme på banen.

jeg lader den stå med tidligere udtalelse om at i ålborg havde jeg
forventet at der var en gruppe i ålborg der arrangerede, og derfor
prøvede jeg at lege med på transport siden
> - At sige at OpenOffice konferencen ikke tæller som en aktivitet fordi
> vi ikke arrangerede den, kan jeg heller ikke forstå. For mig,
> personligt, er det ikke uden offer at tage en hel dag ud af kalenderen
> med alt hvad der efterfølgende skal indhentes. Jeg har også i tiden op
> til brugt tid på at kommunikere med OSL om deltagelsen.

jojo gratis points er også points, og tro ikke du var den eneste der
"ofrede ting" men nu skal dette ikke blive en konkurrence  på hvem der
laver mest

> [...]
> vi indgår i et internationalt community. Faktisk, har vi måtte indhente
> tilladelse fra Community Council, hvor Mark Shuttleworth og Canonical
> selv har godkendt, at vi måtte organiserer os som forening med den
> struktur vi har.
> Jeg synes netop en viden om hvordan Ubuntu Danmark hænger sammen i det
> internationale perspektiv, er en ret væsentlig egenskab ved den kommende
> formand, hvor en vedtægtsændring som vil give bestyrelsen og formanden
> væsentligt større magt muligvis vil kræve endnu en godkendelse af

jo jo den er jeg skam med på, men så irriterer det mig at vedtægterne er
så mangelfulde som de er. Dette er ikke en kritik af dig eller nogen
anden, men blot en konklusion af at jeg desværre har siddet og
fluekneppet vedtægter alt alt for mange gange i anden sammenhæng.

> [...]
> ikke, at du er den rette til formandsposten. Du har ikke været længe nok
> i communityet, du kender ikke den internationale del af Ubuntu, og din
> evne som igangsætter og indpisker, går for mig at se for meget udover
> rollen som en samlende kraft, som jeg netop ser formandsposten som. For
> mig er en af de vigtigste ting hos formanden at han kan samle
> foreningen, mægle i uoverensstemmelser og tage sig af "organisationen"
> Ubuntu Danmark. Og til det kan du lidt for godt lide at provokere :)
>
> Men synes i øvrigt, at det er pragtfuldt med et kampvalg :)

om jeg er den rette til posten er jo noget som medlemmerne bestemmer.
Jeg er enig i at jeg er anderledes.
grunden til debatten er jo egentlig at jeg efter samtale med flere
personer har følt at der er nogle ting som kan gøres bedre, og nogle
disse ting har jeg taget op her i debatten.

hvis størstedelen af medlemmerne mener at jeg har ret i nogle af mine
punkter så får vi jo et resultat der efter, oh hvis ikke, ja så er
resultatet jo nok et andet.

hilsen michael