[ubuntu-dk] Kommende generalforsamling, samt foreningens fremtid

Michael Jensen eee at soundpartner.dk
Ons Maj 6 21:15:09 BST 2009

tir, 05 05 2009 kl. 10:16 +0200, skrev Søren Bredlund Caspersen:
> [...]
se det er netop denne "alle er lige og alle skal være lige og alle skal
bestemme lige meget" ting jeg gør lidt op med.
for rent praktisk så vil en kransekagebestyrele bare sidde og lade
medlemmerne sejle deres egen sø. jeg mener at bestyrelsen skal bestå af
folk som rent faktisk gider at gøre en forskel. folk som brænder for
sagen og ikke mindst folk der er villige til at lave noget.

jeg har i mit lille hovede en anden ide. finten er at hvi den nye
bestyrelse kunne melde ud at nu havde foreningen 1000 medlemmer eller
2000 medlemmer eller 5000 medlemmer eller hvor meget det nu ville blive
så ville ve dels kunne benytte dette tal som en undskyldning til en
pressemeddelelse, men også til mange andre ting... f.eks ville jeg nyde
at skrive breve til hardwareproducenter, computerbutikker osv (og igen
pressen i samme ombæring) og ligge en smule pres på disse på vegne af en
forening i danmark der har X antal tusinde medlemmer og som kæmper for
udbredelsen af ubuntu i danmark så vel som internationalt

Dette kunne f.eks være muligt hvis vi omskrev foreningens struktur en
smule.
lige nu der er foreningen faktisk en smule elitær. og så selvmodsigende
at det halve kunne være nok.
Alle er velkommen, og alle kan ytre sig på møderne, men under ca 30 kan
være med til generalforsamlingen. det er de ca 30 der kan finde ud af
launchpad og som har betalt 100 kroner.

nu brainstormer jeg bare der ud af, men hvad med en ny struktur der
betår af flere typer medlemmer.

*støttemedlemmer
F.eks. ved oprettelse af en profil på forum, ved indmeldelse i et lokalt
LUG, via nettet osv der kunne man gratis og automatisk blive medlem af
foreningen. Dette kalder vi så f.eks en støttemedlem. Disse KAN oplyse
deres adresse osv og få tilsendt ett girokort, eller bare via mail få
oplyst foreningens bankinfo og så blive opfordret til at støtte
foreningen efter evne.
Dette er gratis, det er frivilligt og der er ingen hage måske andet end
at man samtidig ryger på en "nyheds"-mailliste over medlemmer.
VUPTI så har vi en forening med vægt og mange medlemmer.
og alle i denne kategori det er dem der pt kommer til irc-møder, som er
på forum, bruger irc osv

*aktive medlemmer
anden type medlemmer er de aktive medlemmer som er dem der aktivt har
underskrævet coc og som har indbetalt kontingent.
disse er de personer der pt er medlemmer af foreningen. disse aktive
medlemmer har stemmeret til GF osv og kunne f.eks belønnes med et
ubuntu-danmark.dk mailalias
jeg vil gætte på at de nuværende medlemmer ville være fine med denne
ide, men jeg vil også gætte på at det ville blive nemmere for flere af
støttemedlemmerne at blive aktive medlemmer

*firma-medlemmer
en anden type medlemmer er firmaer. der er flere firmaer som gerne vil
støtte os. hvis nu vi f.eks siger at for f.eks mindst 5000 så kan
firmaet blive medlem af foreningen. Dette indebærer at lad os sige 2 i
firmaet gratis bliver aktive medlemmer dog uden mail-alias og så får
firmaet lov til at bruge en lille banner der siger "vi støtter officielt
det danske ubuntu community"
firmaet får som sådan ikke magt i foreningen, (og hvis de ønskede så var
det i dag jo bare at melde 10 personer ind) men de får lov til at sige
at de støtter os. og de kunne evt stå på en liste over folk vi takker
som er godt gemt på foreningens hjemmeside

Dette er bare 100% brainstorm og ikke som sådan et færdigarbejdet
forslag, men nu er dette også på listen så kan folk jo kommentere
dette.

> Arbejdet kunne sagtens gå hurtigere, men der er faktisk nogle
> mennesker der arbejder på dette. Vi kalder dem hjemmesidegruppen ;)

> God ide!

super fed ide!!!

> Det er faktisk allerede et krav at forslag sendes ud mindst en uge
> før. Problemet er bare at der ikke rigtig er nogen der tager sig tid
> til at tage diskussionen før selve irc mødet, så det har ikke helt
> afhjulpet problemet. Vi skal nok alle blive bedre til at læse (og
> svare på) mails før møderne hvis vi vil spare tid ;)

> Mvh.
> Søren

hilsen michael