[ubuntu-dk] Kommende generalforsamling, samt foreningens fremtid

Martin Pihl martin at martinpihl.dk
Tir Maj 5 20:54:33 BST 2009

Michael Jensen wrote:
> Martin. Jeg er skam rigtig glad for at du tig rig tid til at svare, og
> jeg kan se at jeg på hvisse punkter har ramt et "ømt" punkt

Jeg synes det er en god debat, du har startet, og som er tiltrængt. Et
af problemerne førhen har været mangel på deltagelse i de vigtige
diskussioner - et problem som vi med det efterhånden højere antal aktive
er ved at få løst :-)

Men ja, du har ret et lidt ømt punkt. Ikke pga emnerne i sig selv, men
fordi jeg synes væsentlig dele af kritikken er fejlrettet.

For et halvt år siden var vi al væsentlighed 2 personer til arrangere
Live!. Vi var, til det lange seje træk 2 personer til at lave
forarbejdet til skabelsen af foreningen. En stor del af den kritik du
angiver som en generel kritik ser kun på verdensbilledet her og nu, og
tager ikke historien med. Og i kritikken af fx manglende aktivitet ikke
selv svarer på, hvorfor du ikke selv har bidraget på de punkter, som du
kritiserer (fx manglende marketing og organisering af Live!).

At du lægger skylden på den manglende aktivitet over på bestyrelsen er
totalt fejlskudt, og viser efter min mening, at du ikke har været i
community'et længe nok, til at udtale dig så kategorisk om det. Selvom
det har været et halvsløvt forår, så  har der set over de sidste 4 år
aldrig været så meget aktivitet i det dansk ubuntu community som nu
(selvom de sidste måneder har været lidt sløve), og der har aldrig været
så mange aktive!

Det betyder ikke, at det ikke kan gøres bedre, at Live! ikke kan blive
bedre, og at vi ikke kan gøre foreningen mere trimmet og effektiv og
engagerende. Men det betyder at din kritik er helt skudt ved siden på de
væsentligeste punkter.

- At sige at Ubuntu Live! ikke blev reklameret for, så derfor ikke
tæller som en aktivitet, synes jeg er en tåbelig udtalelse. Det var
dårligt organiseret ja, men det var et arrangement for communityet. Alle
havde muligheden for at deltage i organiseringen, herunder dig selv, men
ikke ret mange gjorde det. Tidligere på året skrev jeg MANGE
opfordringer til folk om at komme på banen.
- At sige at OpenOffice konferencen ikke tæller som en aktivitet fordi
vi ikke arrangerede den, kan jeg heller ikke forstå. For mig,
personligt, er det ikke uden offer at tage en hel dag ud af kalenderen
med alt hvad der efterfølgende skal indhentes. Jeg har også i tiden op
til brugt tid på at kommunikere med OSL om deltagelsen.

Vi indførte endnu et IRC møde en hverdagsaften, fordi vi ikke kunne
rumme alle de ting vi ville på et månedtligt møde. Lige for tiden er der
lavvande i dagsordnepunkterne, så måske skal det ekstra møde skæres væk,
så der ikke spildes tid og energi der. Når nu der ikke er flere lige for
tiden, som kommer med forslag til dagsorden.

Det kunne da være fint, hvis bestyrelsen holdte (flere) møder, og også
kom med forslag til dagsorden. Men ansvaret for dette lægger lige så
meget på resten af communityet. Generelt mere aktive folk er da helt
klart et af mine højeste ønsker - uanset om de sidder i bestyrelsen
eller ej eller om de sågar er medlemmer. Bestyrelsen bør hellere
fokusere på at skabe et miljø hvor folk kommer med input, forslag og
selv arrangere noget frem for selv at gøre disse ting.

Din udtalelse om at det er ligegyldigt hvordan andre loco teams i andre
lande organiserer sig, synes jeg ikke passer til en kandidat til
formandsposten. Ubuntu Danmark er rigtigt nok en dansk organisation, men
vi indgår i et internationalt community. Faktisk, har vi måtte indhente
tilladelse fra Community Council, hvor Mark Shuttleworth og Canonical
selv har godkendt, at vi måtte organiserer os som forening med den
struktur vi har.
Jeg synes netop en viden om hvordan Ubuntu Danmark hænger sammen i det
internationale perspektiv, er en ret væsentlig egenskab ved den kommende
formand, hvor en vedtægtsændring som vil give bestyrelsen og formanden
væsentligt større magt muligvis vil kræve endnu en godkendelse af
community council.

Så ja, du rammer mig lidt på nogle ømme punkter på noget af det, fordi
jeg mener det er holdninger som er til fare for sammenhængskraften i
foreningen, hvis det grundholdningerne, da de baserer sig på et
mangelfuldt grundlag.
Men essensen i det, om hvorvidt foreningen er struktureret optimalt, er
en rigtig god diskussion, som jeg håber kan og vil føre nogle
forbedringer med sig! :)

Slutteligt vil jeg sige, Michael, at jeg vil støtte dig i et kandidatur
til bestyrelsen, for jeg tror du kan bidrage med rigtig meget energi, og
at du sammen med de andre kan skabe noget rigtigt godt. Men jeg mener
ikke, at du er den rette til formandsposten. Du har ikke været længe nok
i communityet, du kender ikke den internationale del af Ubuntu, og din
evne som igangsætter og indpisker, går for mig at se for meget udover
rollen som en samlende kraft, som jeg netop ser formandsposten som. For
mig er en af de vigtigste ting hos formanden at han kan samle
foreningen, mægle i uoverensstemmelser og tage sig af "organisationen"
Ubuntu Danmark. Og til det kan du lidt for godt lide at provokere :)

Men synes i øvrigt, at det er pragtfuldt med et kampvalg :)

Martin