[ubuntu-dk] Kommende generalforsamling, samt foreningens fremtid

Søren Bredlund Caspersen soeren.b.c at gmail.com
Tir Maj 5 09:13:46 BST 2009

Hey alle.

Jeg klippe-klistrer lige i Michaels indlæg, så jeg kan komme til at
'svare' i den rækkefølge jeg gerne vil. Det oprindelige indlæg kan ses
her: https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-dk/2009-May/001468.html
Hvis nogen syntes jeg har taget noget 'out of context' så vil jeg
gerne undskylde på forhånd!

2009/5/4 Michael Jensen <eee at soundpartner.dk>:

> Hej alle sammen.
> Jeg skriver denne mail på baggrund af mine egne holdninger samt flere
> samtaler med forskellige folk i comunityet den sidste uges tid.

<klip - fra slutningen af den oprindelige mail>
> Nu må vi jo se hvad der sker på eneralforsamlingen på søndag. Jeg er
> helt med på at dette kan blive en fløjkrig mellem 2 fløje, og nu må vi
> se hvad det ender med.

I en forening med under 30 medlemmer er fløjkrig måske et lidt
voldsomt ord og ikke lige et ord som jeg ser som samlende.
Jeg ser det også lidt som en retorisk 'low blow', da der indtil videre
kun er dig og Jesper der stiller op som formand. Man får lidt det
indtryk at alt det du i din mail beskriver at du står for, det er
Jesper imod. Det kan selvfølgelig godt være at Jesper er det, men det
tror jeg nu ikke. Specielt når det kommer til aktivitet fra
bestyrelsens (og dennes medlemmers) side så har Jesper været et af de
mest aktive medlemmer af bestyrelsen siden foreningens stiftelse. Jeg
har ikke lige gået mødereferater igennem, men det er mit indtryk at
han har været til langt de fleste IRC møder. Yderligere er han bl.a.
aktiv i hjemmesidegruppen.

> Der er på søndag (om en uge) generalforsamling og i den sammenhæng
> tillader jeg mig at ruske lidt op i de gamle klude.
>
> pt har vi struktur af en forening med en meget flad struktur. faktisk så
> flad at der er flere der mener at selve bestyrelsen bare er en flot
> kransekage som skal være til stede grundet organisatoriske årsager.
> alt arbejdet i foreningen bliver lavet/vedtget ved irc-møderne hvor der
> plejer at være 1 eller maks 2 bestyrelsesmedlemmer aktivt til stede, og
> ofte ses det at disse kun har afsat maks en time til dette møde.

Jeg så også gerne en mere aktiv bestyrelse - men det kræver at der
stiller nogle aktive folk op (hint hint derude!). Så når vi vælger på
søndag må folk (hvis ellers de gerne vil have en aktiv bestyrelse)
vælge nogle folk der er aktive - det er ret simpelt ;)

> [...]
> fungerer nu så er der på ingen måde nogen fordele eller for den sags
> skyld grund til at melde sig ind i foreningen. alle beslutninger tages
> på irc hvor alle (også ikke-medlemmer) kan ytre sig. og stemme. Selv
> foreningens økonomi rådes der over ved disse møder.
>
> hvor vil jeg hen med det her?
> Jo foreningen er under et år gammel, jeg vil gætte på t der er nogle
> mennesker der har brændt for at dette skulle være en forening og har
> skønnet fordele og ulemper for dette. Nu har vi en forening men dem som
> har været med til at stifte foreningen de er på vej ud.

Mig slipper du altså ikke for! (Martin har også understreget at han
ikke er på vej ud, men måske gerne vil bruge sin tid lidt anderledes).
At skrive at os der har været med til at stifte foreningen er på vej
ud syntes jeg ikke er fair...
(Og hvis du skrev det lidt for at få fremprovokeret en reaktion, så
bed jeg i hvert fald på ;)

> [...]
> men også som får folkets opbagning.
> hvis jeg bliver formand kommer der til at ske ændringer der blandt andet
> kommer til at betyde at bestyrelsen skl være mere synlig. irc-møderne
> vil nærmere blive åbne bestyrelsesmøder, for jeg vil forvente at hele
> bestyrelsen dukker op til disse møder. Alle vil fortsat have tale og
> forslagsret (som hidtil) men da det i sidste ende er bestyrelsen der
> hæfter for beslutningerne der bliver truffet så vil bestyrelsen også i
> sidste ende have det sidste ord i visse spørgsmål.
> Jeg vil forvente at folk der stiller op til bestyrelsen er villige til

Jeg forventer sandelig også at dem der stille op til bestyrelsen er
villige til at lave noget aktivt arbejde. Foreningen er bare dødsdømt
hvis vi forventer at det er bestyrelsen der skal stå for alt arbejdet.
Hvis der ikke er aktive medlemmer / sympatisører så kommer vi ingen
steder.

> [...]
> der kender mig de ved at jeg har det med at sige min mening, og jeg er
> ikke bange for at sige ting som trænger til at siges. Det bunder blandt
> andet i en stor erfaring fra tidligere bestyrelsesposter, og tidligere
> foreningsarbejde blandt andet i foreninger med flere tusinde medlemmer
> og en omsætning på over en milion årligt. Jeg har været aktiv i DUF
> (dansk ungdoms fællesråd) som blandt andet administrere tipsmidlerne.

> Denne mail er dels for at ruskelidt op i folk, og ikke mindst ment som
> et oplæg til en debat om foreningens fremtid. Nu må vi se hvad det

I en anden mail nævner du bestyrelsens juridiske ansvar for
beslutninger der i realiteten træffes af irc møderne. Jeg kan godt se
problemstillingen, men mener ikke det er et stort praktisk problem.
Som jeg ser det har bestyrelsen jo stadig også den juridiske magt -
den har bare valgt at lytte til irc møderne. Med de nye regler vi har
vedtaget så skal alle forslag til debat på mail listen mindst en uge i
forvejen. Hvis nogen forsøger at 'kuppe' en beslutning igennem så har
bestyrelsen en hel uge til enten at gøre klart at dette forslag ikke
vil blive støttet af bestyrelsen (og derved foreningen).
Til gengæld giver vores nuværende struktur os rig mulighed for faktisk
at leve op til vores vedtægter, nemlig at sprede kendskab til, og brug
af, Ubuntu. Hvis nogen kommer ind 'fra gaden' med en god ide til et
irc møde, så kan vi hurtigt støtte op om forslagtet. Det syntes jeg er
en fantastisk styrke (selvom der måske ikke har været et tilfælde hvor
vi har benyttet os af denne styrke - det meste aktive arbejde bliver
vist stadig udført af en lille 'hård kerne').