[ubuntu-dk] Ubuntu bod til "Open source-software i det offentlige"?

Niels Kjøller Hansen niels.k.h at gmail.com
Tor Mar 5 20:07:10 GMT 2009

Altså, jeg har også siddet og overvejet hvad vi skulle fokusere på, og
jeg er meget enig i at gratis ikke nødvendigvis trækker.

Jeg forestiller mig at det nok ikke skal være vores (hoved)rolle at
forklare folk alle fordelene ved open source på det generelle niveau.
Det er der foredrag om - ikke at vi ikke skal være klar til at tage
diskussionen, men jeg synes lidt at vi må finde en niche ift. Ubuntu og
at vi muligvis er den eneste community-stand(?? Det lød lidt tilfældigt
at Søren blev tilbudt en stand).

Som Ubuntu-folk synes jeg f.eks. at vi kunne lægge vægt på styrkerne ved
en community-baseret distribution. Hvad de helt præcist er i forhold til
det offentlige kan jeg ikke helt lure det, udover at det på kommunalt
plan (i hvertfald Københavns Kommune, som er den kommune jeg kender mest
til) altid er nemmere at sælge ting, hvis man kan få ord som
græsrods-demokrati og lignende ind.

Jeg er også lidt i tvivl om hvad vi skal vise frem af desktop overfor
server. Selvom Ubuntu traditionelt er en desktop-distribution, så er
server-delen ganske vigtigt ift det offentliges indkøbsbudget. Jeg tror
ikke kun det handler om at få Ubuntu-desktops ud på skoler og lignende.
Jeg kunne forestille mig at det kunne være fedt at have en server med
(hvis det skulle være rigtigt fedt, så kørte den flere visualiserede
server-instanser). Og så selvfølgelig et par laptops eller noget.

Hmmm.. Finder muligvis på mere (og flere uopklarede spørgsmål), men
inputs ville være fedt!

mvh
Niels