[ubuntu-dk] FOSS og marketing - nogle måske brugbare tips

Sakse Dalum don.s at yodanism.org
Fre Jun 12 16:12:13 BST 2009

Faktisk en god artikel. Det virker ikke som om, at den har super meget
nyt at byde på, og jeg synes efterhånden at jeg læser mere og mere om
lige præcis det, men jeg synes, at den forklarer og berører et relevant
emne. Fri software er ikke bare en udviklingsmodel eller en
marketingsmodel, eller bare noget der er gratis. Det er en idé om, at
brugeren af en computer skal have friheden til at gøre hvad han/hun vil,
at software er som matematik - et redskab som ingen har rettigheder til
at begrænse brugen af.
Det er også derfor, at jeg mener, det er vigtigt at skelne mellem fri
software og open source software (eller bruge FOSS, hvis man snakker om
begge begreber på en gang).
Fri software er en politisk idé. Det er i stil med grøn energi og
autonomitet.
Open Source er en udviklingsmodel. Her er det udelukkende resultatet der
er i fokus.

- Sakse "Don S" Dalum