[ubuntu-dk] Ubuntu i DR Pengemagasinet

Martin Pihl martin at martinpihl.dk
Søn Okt 26 15:10:20 GMT 2008

Hej alle sammen

Jeg kan nu endelig med glæde fortælle en god nyhed, som jeg har ventet
et stykke tid på at fortælle om.

Onsdag den 29. oktober (hvis alt går vel), bringer DR-programmet
Pengemagasinet et indslag, som omhandler Open Source, og særligt om Open
Source er et reelt alternativ. Vinklen er selvfølgelig økonomi.

Jeg kender ikke detaljerne i hele den 7 minutter lange udsendelse, men i
programmet laver de et eksperiment, hvor en familie får udskiftet sine 3
Windows-computere med 3 computere, der kører Ubuntu. I 17 dage skal de
køre Ubuntu, og se om det kan alt det, som det skal kunne. Familien
består udover far og mor, af en dreng på 11 og en pige på 7. Faderen er
i øvrigt selvstændig, og skal bruge sin computer i arbejdssammenhæng
også. Hvis det går rigtigt godt, vil faderen måske overveje at bruge
Ubuntu i sin virksomhed også.

Det er Morten KJærsgård fra OSL, foreningen for Open Source Leverandører
i Danmark, som har stået for kontakten med DR, og Morten kontaktede
Ubuntu Danmark (undertegnet) for at få skaffet computere til
eksperimentet samt få konfigureret systemerne. Martin William Jensen og
Søren Bredlund Caspersen har også været involveret for at få det hele
klar. Og hvis vi er meget uheldige, så vil vores grimme ansigter også
træde frem på onsdag ;)

Jeg har været i kontakt med familien igennem disse 17 dage, så jeg ved
lidt om, hvilke problemer de har haft. Det bliver ikke en rosenrød
fremstilling, og jeg er spændt på at se og høre den endelige dom. Jeg
ved godt hvilke vej, det hælder, men jeg ved ikke, hvordan den endelige
konklusion bliver. Det får vi at se på onsdag :)

Jeg håber bare, at journalisten holder sit ord, og medtager de problemer
der er med at bruge DR's nettv og radio samt børnespillene, mens Tv2
virker out-of-the-box. Så kan det være, der bliver gjort noget ved det! :D

Udsendelsen vil i øvrigt blive krydret med et dobbeltinterview mellem
Morten Kjærsgård og en repræsentant for Microsoft.

Da vi for nogle uger siden havde en artikel i Ekstra Bladet om Ubuntu,
fire-dobledes besøgsantallet den følgende dag.  Jeg behøver vel næsten
ikke sige, hvilke betydning denne udsendelse kan få. For det første vil
små virksomheder virkelig få øjnene op for Ubuntu, og for det andet vil
en meget stor andel af den danske befolking høre ordet 'Ubuntu' for
første gang. Og at udsendelsen ligger lige dagen før udgivelsen af
Ubuntu 8.10 og 3 dage før Ubuntu Live! med installationshjælp i
København, gør det absolut ikke mindre spændende.

Derfor må vi virkelig også give den ekstra skalle her i den nærmeste
tid, når det kommer til support på forum og IRC.

Mvh
Martin