[ubuntu-dk] Tre udfordringer til Linux

Joergen Ramskov joergen at ramskov.org
Tir Okt 16 09:56:22 BST 2007

Quoting Zenmester <zenmester at gmail.com>:

> 1. et ordentligt post program - der kan tilfredsstille eventuelle
> virksomhedskunder i mit arbejde bruger jeg ms outlook ca 80% af tiden og
> det program kan tæt på alt, og jeg er sikker på at hvis et postprogram
> fik en ligeså stor opmærksomhed som GNOME/KDE så ville linux vinde i
> længden.

I forbindelse med KDE findes Kontact. Det er et program i stil med
Outlook og Evolution, blot baseret på QT/KDE.

> 2. Banlys terminalen og skab en GUI til oversættelse af tekst til
> terminalen ( ja det lyder vanvittigt men tænk over det)
> Jeg har brugt MS hele mit liv, og er derfor ikke vant til teminalbrug
> selvom jeg engang har brugt dos (terminalen virker som et skridt tilbage
> for en MS bruger!)

Noooooo :p

Som andre har skrevet, så er terminalen et fantastisk værktøj i de
rette hænder og den er ofte langt mere effektiv end diverse GUI
værktøjer. Microsoft har jo også lavet en ny terminal der bliver
standard i den kommende Windows 2008. være langt bedre end det
nuværende skrammel - med andre ord, selv Microsoft har indset at en
god terminal er vigtig at have ;)

> Linux folk er ved at blive klar over det faktum, at ikke alle i hele
> verden, bliver våde i bukserne over at skulle skrive den ene tekstrække
> efter den anden, for at manipulere med sit system, og at der er fordele
> ved at have en visuellerepræsentation af løsninger.
> Mit håb for linux er at der kommer en dag, hvor man kan installere,
> bruge, genoprette, backup, administrere og reparere sit system, uden
> brug af terminalen overhoved. Fordi 99,4% af alle

Jeg vil vove at påstå at det allerede nu sjældent er nødvendigt at
bruge terminalen medmindre man foretrækker det. Det jeg mangler i
Ubuntu/Kubuntu/Linux distros er et fjernskrivebord (remote desktop) i
stil med det som findes i Windows. Det er noget jeg bruger jævnligt,
eller rettere sagt, noget min far benytter sig af jævnligt :)
Når han har et problem på hans PC derhjemme, så ringer han til mig,
jeg starter min Windows pc op (tror næsten det er årsagen til at den
bliver startet op de fleste gange), han sender mig en invitation der
giver mig remote access til hans PC så jeg kan hjælpe ham med det
problem han har.
Jeg ser det som endnu mere oplagt at have i Linux distroer fordi det
vil gøre det noget nemmere at hjælpe nye brugere. Jeg kan ikke flytte
min far over på Linux fordi han fortsat har brug for et Windows
program (der endda benytter en hardware dongle), men uden en løsning
som ovenstående tror jeg heller ikke jeg har lyst til at få ham over
på Linux.
Det positive er så at det sikkert ikke vil være specielt svært at lave
sådan en løsning til Linux, så mon ikke det kommer på et tidspunkt?

> Derfor forslår jeg at man satte en standard på distros, så alle skulle
> komme med de samme elementer - så man som begynder ikke behøvede at
> overveje om man ville køre med GNOME / KDE osv osv osv osv osv, men så
> man først efterhånden som man lærte linux at kende blev introduceret til
> alle de andre programmer.

Ubuntu/Kubuntu's filisofi er noget i den retning da de har foretaget
mange af de valg for brugeren. Der er valgt et postprogram, en
browser, en musikafspiller, osv.

Der vil "altid" være mange muligheder i open source. Du skal tænke på
at de fleste ikke bliver betalt for det så at sige til dem at det
falder ikke i god jord hvis du beder alle Gnome udviklere om at droppe
gnome og i stedet udvikle på KDE. De fleste koder på det specifikt
open source software fordi de finder lige netop det projekt
interessant/sjovt/spændende. Valget for de fleste står ikke mellem at
kode for x antal forskellige "konkurrerende" projekter/programmer, men
nærmere mellem at arbejde med det specifikke projekt eller helt lade
være med at kode.

--
Joergen Ramskov

Det tager kun fem minutter at handle i Fakta, men det er både hurtigere og
billigere at plyndre en Irma-butik.
Ungdomshusets Venner
[ATS @ Politiken.dk]