[ubuntu-dk] Tre udfordringer til Linux

Lasse Havelund lasse at havelund.org
Man Okt 15 19:37:50 BST 2007

Hej Zenmaster!

Jeg synes lige, at jeg ville bidrage med nogle af mine tanker og
meninger til de ellers så gode besvarelser til dine spørgsmål og idéer:

> 1. et ordentligt post program - der kan tilfredsstille eventuelle
> virksomhedskunder i mit arbejde bruger jeg ms outlook ca 80% af tiden og
> det program kan tæt på alt, og jeg er sikker på at hvis et postprogram
> fik en ligeså stor opmærksomhed som GNOME/KDE så ville linux vinde i
> længden.

Personligt synes jeg at Microsoft Outlook er et program direkte for
helvede, med alt for mange funktionaliteter, som ikke gør andet end at
forvirre og genere. Jeg foretrækker faktisk Outlook Express fremfor
Outlook.

Evolution, som før er blevet nævnt, synes jeg derimod har nogle
fantastiske features, er simpelt at bruge og har ikke mere, end man har
brug for (bl.a. en fantastisk integration med Exchange, som jeg dagligt
bruger til at checke min mail på det gymnasium, hvor jeg går.

> [...]
> Mit håb for linux er at der kommer en dag, hvor man kan installere,
> bruge, genoprette, backup, administrere og reparere sit system, uden
> brug af terminalen overhoved. Fordi 99,4% af alle
> MSbrugere lever et liv uden kontakt til terminaler og forstår ikke
> logikken og får ikke følelsen af frihed.
> Derfor forstiller jeg mig at man kunne lave en GUI som alle kunne bruge
> når de offentliggjorde løsninger og tricks. Ideen er simpel A skriver
> noget kode som A føder ind i sin gui og ud kommer et program med to
> knapper "installer" - løsning xx og "afinstaller" løsning xx, som B kan

Som der også er blevet påpeget er det stort set ikke nødvendigt at bruge
terminalen på noget tidspunkt i Ubuntu---der er nogle få tidspunkter i
Feisty, hvor det stadig er nødvendigt (f.eks. ved omkonfigurering af
xorg.conf), hvor det i Gutsy endnu ikke har været `nødvendigt' for
mig---der er f.eks. en fin konfigurationsdialog som du kan se med en
fejlsikker driver (vesa) når du ødelægger din almindelige driver, eller
ødelægger opsætnigen. Det er rimeligt smart.

Personligt foretrækker jeg at bruge terminalen til mange ting---navigere
og lede efter filer, søge i mit filsystem, redigere mine filer, gå på
IRC, uploade filer til min FTP-server, osv. osv.

Terminalen synes jeg bare er hurtigere, og det første jeg gør når jeg
starter mit system er altid at trykke Alt+F2, skrive 'urxvt' (min
terminal-emulator) og trykke enter.

> [...]
> Alle der arbejder med linux og linuxudvikling burde læse "valgfrihedens
> tyrani", som handler om at ikke alle ting bliver bedre fordi man kan få
> det i 120 farver, variationer og udgivelser. men at mennesket får en
> større tilfredsstillelse af få men mere målrettede valg.
> Derfor forslår jeg at man satte en standard på distros, så alle skulle
> komme med de samme elementer - så man som begynder ikke behøvede at
> overveje om man ville køre med GNOME / KDE osv osv osv osv osv, men så
> man først efterhånden som man lærte linux at kende blev introduceret til

Hvad?! Det bedste er da klart, at der er en version til alle, og at der
er så stort et udvalg!

Leethaxerne kan lege med Gentoo og Slackware, mens nybegyndere og
brugere der ikke ønsker at redigere alt præcist som de ønsker, kan jo
bruge Ubuntu eller SuSE.

Jeg håber, at mit indlæg var brugbart, og jeg glæder mig til at møde dig
på torsdag (hvis vi da kan få nok til at deltage---der er langt fra
Jylland.)

- Lasse Havelund