[ubuntu-dk] Referat af møde d. 24-01-2007

Hans Jorn post at hansjorn.dk
Tor Jan 25 09:01:36 GMT 2007

Kære alle,

Det er ikke fordi jeg er halvgammel og mavesur, at jeg skriver dette -
men fordi jeg holder af Ubuntu og mener, at den danske udgave kan
forbedres betydeligt, hvis man overvejer at tale dansk -

Hvorfor skulle man ellers starte et dansk ubuntu-forum/-samfund ??

Her er, hvad mit epost-program rapporterede over uforståelige ord og
vendinger (med forslag til et måske egnet dansk ord):

refereat - det må vist være en tyrkfejl ;-)
community - samfund, fællesskab, gruppe
communityet - det er svært med de forskellige former af navneord ;-)
LoCo-contact - kontakt (men hvad er LoCo egentlig?)
Referant - referent (trykfejl?)
Install - installation
Install parties - selskab, møde, samvær
how-to's - hvordan-gør-man (igen: det er svært at bøje)
flashy - tja, pjanket, fjollet, smart
mailinglisten - postlisten
t-shirts - er vist godkendt lige som hotdogs
merchandise - (her mangler jeg et ord) udover reklame, pr)

Det var vist det hele, og det er ikke galt. Men min påstand er blot, at
øver vi os ikke i at tale dansk, så er der ikke meget gjort ved at
oversætte Ubuntu til pseudo-dansk.

Det var mit "moralske opstød" - og velvidende, at det næppe falder i god
jord blot at brokke sig fra sidelinien, så står jeg gerne til rådighed
mht. et forsøg på bedre oversættelser til dansk.

Fordi jeg holder af både det danske sprog og Ubuntu.

ps! Og så hilser jeg iøvrigt gode initiativer velkomne og især til det
tunge job at være referent. Godt gået Ulrik, jeg håber ikke, du er
nærtagende ;-)

Venlig hilsen,

Hans Jørn Storgaard Andersen
Ubuntu-bruger siden 5.04 2005.04.08 The Hoary Hedgehog
journalistelev på http://kajsavis.dk siden 11. januar 2007