[Ubuntu-cat] Incrementar dimensions /arrel

Orestes Mas orestes a riseup.net
dll oct 2 07:30:55 UTC 2023

El 29 de setembre de 2023 18:54:13 CEST, "T.Collons" <t.collons a gmail.com> ha escrit:
>Bona tarda
>

>*TMP         5GB*
>*BOOT      500MB*
>*USR        20GB*
>*VAR        25GB*
>*ETC        15GB*
>*OPT        50GB*
>
>*HOME    La Resta (uns 130GB)*

Aquest repartiment és discutible. D'entrada hi mancaria la partició arrel, però no hi veig tampoc la necessitat de dedicar 50GB a un /opt que, en principi, està completament buit (això pot canviar si l'usuari hi posa coses, clar).

El problema d'aquesta mena d'esquemes és que en funció del tipus d'ús que fem del sistema, alguna d'aquestes particions se'ns acabarà omplint i acabarem tenint problemes. En canvi, les altres estaran mig buides. Aleshores hauríem volgut haver fet un repartiment diferent en instal·lar.

Això és especialment greu si se'ns omple el "boot" sense adonar-nos-en perquè si l'apt-get vol instal·lar un nou kernel fallarà i quedarà a mitges, amb la qual cosa no podrem instal·lar altres programes fins que no solucionem això.

Personalment he arribat a la conclusió que el millor és fer només 3 particions:

- Una partició EFI formatada en Vfat i muntada a /boot/efi, que conté els carregadors dels sistemes operatius que tinguem instal·lats. La mida dependrà de quants carregadors tinguem. En el meu cas en un sistema amb només gnu/linux la vaig crear de 120MB i en tinc 40MB ocupats.

- Una partició arrel formatada amb ext4 i muntada a (/). La mida d'aquesta partició és la més delicada perquè aquí hi va gairebé tot. Hem de tenir espai suficient per instal·lar tots els programes que vulguem, amb les seves dades, i també dades que es creen i s'esborren constantment i que normalment van a /var o /tmp. Si ja useu linux, una guia a seguir és mirar quant espai us ocupen actualment els programes instal·lats. En el meu cas són 40GB i la mida de la partició arrel és de 70MB.

- Una partició muntada a /home amb la resta d'espai disponible al disc

Si es decideix usar una partició de "swap", aleshores es llevarà una mica d'espai del /home.

Cordialment,
Orestes

--
Enviat des del meu dispositiu Android amb el K-9 Mail. Disculpeu la brevetat.