[Ubuntu-cat] [equip] El futur d'Ubuntu

dij abr 6 12:07:06 UTC 2017

* Rafael Carreras, rcarreras a ubuntu.cat [06/04/17 12:38]:
> Bon dia equip.
>
> A hores d'ara, suposo que esteu assabentats que ahir es va anunciar
> que Canonical abandona la convergència, i això inclou Ubuntu Touch per
> telèfons i tauletes i Unity per escriptoris. [0]
>
> **[Alerta, acudit]**
> "Ubuntu abandons Convergence and Unity" = Ubuntu abandona
> Convergència i Unió.

Sí, ahir, com us deia pensava, que era una broma del Dia dels Innocents
anglosaxó (April's Fool Day), però ara està clar que no.

> Els ubuntaires ens hem dedicat bàsicament a les instal·lacions
> d'Ubuntu en escriptori i, malgrat algunes incursions del Radu
> bàsicament, no ens hem posat de ple amb el telèfon i les tauletes, tot
> i que sembla que el Walter i el Sisco s'hi estaven posant últimament.
>
> El Marcos Costales, optimista de mena, no ho veu tan malament com
> altres i diu que no hi havia gaire més remei i que tindrà els seus
> avantatges. [1]

Jo també soc optimista. A veure, Unity i Ubuntu-Touch són programari
lliure, per tant poden continuar com tants altres projectes de
programari lliure sense el recolzament de cap empresa privada. Quan
n'hi ha aquest suport , i hi ha bon enteniment amb la comunitat, va
molt bé, però quan no n'hi ha, tampoc no és un drama.

Per una altra part Canonical fa temps que dóna suport indirecte i
infraestructura a molts projectes (els sabors i d'altres), per tant és
de preveure que si la comunitat vol mantenir Unity o Ubuntu-Touch com
a projectes comunitaris, disposarà d'infraestructura per fer-ho.

Per una altra part el model d'ubuntu-core i snaps perfectament pot
donar peu a un altre dispositiu mòbil, ja n'hi ha gent treballant a
un dispositiu que fa servir els processadors Qualcomm Snapdragon
que també fan servir molts mòbils:

https://ca.wikipedia.org/wiki/Qualcomm_Snapdragon

Doncs serà interessant veure què passa durant el proper any.

Walter

> Bé, encara hi h qui diu que no tot està perdut perquè queda en mans de
> la comunitat [2] (perquè tot és programari lliure, naturalment), però
> ja hem vist projectes d'aquest tipus que han quedat en no-res.
>
> Total, al que jo anava és a dir que fa temps que Ubuntu està orientada
> als núvols i a l'Internet de les Coses, i ara serà a l'únic que
> invertiran recursos apart de l'escriptori, i que ens falta un Radu que
> dediqui temps i ganes a aquests temes (i que ens ho expliqui).
>
> Com ho veieu tot plegat?

Per mi cap problema, a la versió 10.10 encara feia servir Gnome (la
versió 2), l'escriptori per defecte pot perfectament canviar. Qui sap
si no hi haurà un sabor "Unity" pels que els agradi i el vulguin
utilitzar, ara mateix hi ha com 5 o 6 sabors d'escriptori diferents
(que recordi Unity, KDE, LXDE, Mate, Gnome i Budgie).

> [0] https://insights.ubuntu.com/2017/04/05/growing-ubuntu-for-cloud-and-iot-rather-than-phone-and-convergence/
>
> [1] http://thinkonbytes.blogspot.com.es/2017/04/el-fin-de-unity-el-movil-y-la.html
>
> [2] http://news.softpedia.com/news/ubuntu-touch-and-unity-8-are-not-dead-ubports-community-will-keep-them-alive-514620.shtml

L'Hospitalet de Llobregat