[Ubuntu-be] Bram en Thomas Gadeyne

Jan Claeys ubuntu at janc.be
Sat Mar 6 17:10:31 GMT 2010

Op vrijdag 05-03-2010 om 17:08 uur [tijdzone +0100], schreef Bram
Gadeyne:

> Mijn broer en ik zijn sinds enkele jaren dagelijkse gebruikers van
> ubuntu. Beiden studeren we informatica en hadden graag op de één of
> andere manier geholpen bij de ontwikkeling van ubuntu.
>
> We willen onder andere helpen bij het ontwikkelen of aanpassen van
> bestaande software waar dat mogelijk is. Zelf hebben we wel wat
> programmeerkennis (java, c/c++, C#, scriptingtalen, ASP, PHP) maar een
> inleiding in de werking van ubuntu zou handig zijn.
>
> Kunnen we op de één of andere manier terecht bij een team die ons een
> inleiding zou kunnen geven om mee te werken aan ubuntu?

Als je specifiek Ubuntu-packaging wil doen, dan zijn de MOTU
waarschijnlijk wel wat je zoekt.  Voor echt programmeren kijk je best op
de site van elk afzonderlijk software-project.

> Dit mag zowel softwareontwikkeling

Zoals Ward al aangaf kan je zowel aan Ubuntu (meestal packaging of
configuratie, of soms bugfixes backporten) als aan afzonderlijke
programma's meewerken.  De meeste projecten hebben wel ergens een pagina
met uitleg voor kandidaat-medewerkers.

De beste start is vaak om gewoon een bug die je zelf vervelend vindt te
fixen, of om een feature die je mist te implementeren.  Sommige
projecten hebben ook een speciale "tag" in hun bugtracker voor wat
(vermoedelijk) simpele bugfixes of aanpassingen zijn, ideaal om mee te
beginnen; zo kan je het "bugfix/aanpas-proces" leren zonder afgeleid te
zijn door de complexiteit van het probleem zelf.

>  als vertaling (naar nederlands) inhouden.

Naast het Nederlandse vertaalteam van Ubuntu zijn er trouwens ook
vertaalteams voor GNOME, KDE, en diverse programma's upstream.

--
Jan Claeys