[Ubuntu-be] about me (voorstelling) --> in België spreekt men drie talen : engels, engels en engels.

Koen Wybo koen.wybo at telenet.be
Mon Apr 7 21:45:51 BST 2008

Hopelijk wordt Yahoo niet overgenomen door MS ;-)

Tja, ze hadden beter de andere landstaal kunnen leren...

sudo apt-get install language-pack-gnome-nl-base

Fantastisch: Nederlands, Frans en Duits zijn vanaf heden 'alternatieve'
landstalen. Kan het nog cynischer?

> maar daarover ieder zijn eigen mening.

Het is niet zo vrijblijvend als je doet vermoeden. Het is niet zomaar
een mening als een ander. Dit gaat over de fundamenten van wat het
betekent om Belg te zijn. Het gaat om identiteit, authenticiteit en
respect in zijn Belgische context.

> Ik vind het belangrijk dat we deze mailinglist gebruiken als standaard
> en daarbovenop is het een officieel LoCo-Team.

Nog eens gekeken op ubuntu-loco: geen vermelding dat je loco-team
verplicht in het Engels communiceert. Integendeel: men vernoemt als één
van de taken van zo'n loco-team "translation".

> Ook vind ik dat we voor algemene zaken onze mails best in het Engels
> verspreiden (of met een vertaling erbij) zodat iedereen kan volgen,

Er zijn heel wat mensen die geen Engels kennen. De argumentatie dat het
gebruik van het Engels een 'brugfunctie' kent naar Nederlandstaligen en
Franstaligen is verkeerd. Het is een bijkomend obstakel dat je schept.
De bewering :  "mails best in het Engels zodat iedereen kan volgen" is
niet waar.  Zie argumentatie in voorgaande mails.
Ik begrijp nog altijd niet hoe dit mogelijk is. Zou men moeten oproepen
om enkel chinees te spreken op ubuntu-be (nochthans ook een wereldtaal)
dan zou dit een stormvloed aan reacties opleveren wegens discriminatie.
Gek dat niemand dit doet als je het Engels opdringt.

>  de
> andere helft mag gerust meezijn wat er op de ubuntu-scene gebeurt in
> heel het land! Zolang België niet gesplitst is zie ik geen nut in
> ubuntu-vl/ubuntu-wl ... en dan zit je nog met Brussel ;)

Uiteindelijk zeg je: de politieke realiteit is dat van een unitaire maar
drietalige staat. Ubuntu-be vertegenwoordigt dan ook de drie
gemeenschappen. Volledig mee akkoord. Maak dan a.u.b. gebruik van één
van de drie erkende landstalen. Op  www.senaat.be en www.dekamer.be
publiceert men de wetsbesluiten en -voorstellen, enz. niet in het
Engels. Kwestie dat de inwoners van België de politieke besluitvorming
kunnen volgen... Hopelijk kan dat eindelijk ook eens van ubuntu-be
gezegd worden.

> Achja om toch maar niet af te dwalen, never change a winning team (tis
> goed zoals het nu is dus ...).

Als ik Engels wil lezen/schrijven dan surf ik wel naar
ubuntu-international.

Koen Wybo