[Ubuntu-be] Opinie

Peter Dedecker Peter.Dedecker at UGent.be
Fri Jan 5 03:02:24 GMT 2007

Vandaag in de opiniepagina's van De Standaard
(http://www.standaard.be/Krant/Tekst/Artikel.aspx?artikelId=G1N16HJ71)
hetvolgende:

LINUX

Dominique Deckmyn maakt in zijn column ,,Wie daagt Vista uit?'' (DS 3
januari) enkele verbazende opmerkingen over het pc-besturingssysteem
Linux, de concurrent van Vista: ,,al tien jaar op het punt Windows in
the halen'', ,,komt dat er nog van'', ,,Wi-Fi-netwerk werkt niet onder
Linux'', ,,niet geschikt voor de gemiddelde familie-pc''.

Ik gebruik Linux al zeven jaar en kan zeggen dat Linux wel degelijk
geschikt is voor de gemiddelde familie-pc.

Ik heb de afgelopen kerstvakantie de pc van mijn ouders (vijftigers)
overgezet van Windows XP naar Linux. Ze zijn er zich amper van bewust:
mail werkt, internetten kan, ze hebben een office suite en de digitale
camera kunnen ze zonder probleem aansluiten.

Linux is niet geschikt om met alle hardware samen te werken, dat is
waar, maar dat is niet de schuld van Linux, het staat meestal expliciet
op de doos van de hardware: ,,OS: Windows XP''. Met Mac OS X moet je die
toestellen normaal ook niet proberen.

Blijft de bewering dat Linux Windows maar niet kan inhalen. Linux is een
'community'-project, net als Wikipedia. De bedoeling is de beste te
zijn, voor iedereen bereikbaar. De bedoeling is niet de grootste te
zijn, of Windows te vernietigen of wat ook.

Ik programmeer zelf aan een Linux-applicatie, en mijn zorg is niet wat
andere applicaties doen, maar hoe ik het project waar ik achter sta
beter kan maken.

Benny Malengier

(Gent)

--