[Ubuntu-be] the linux marketing machine

Geert Van Damme geert at darling.be
Fri Feb 2 08:52:59 GMT 2007

Er heeft dus blijkbaar iemand gereageerd op het artikel. Er staat
vandaag een lezersbrief over Ubuntu in de morgen.
Van Peter Blesseel. Ik denk niet dat die op deze lijst zit.
Ik vind het een heeeeel goede lezersbrief trouwens. To the point,
correct, positief, niet te aanvallend, en duidelijk niet voor het nerd
publiek.

Misschien moeten we zo eens iets organiseren he. (in april misschien,
met de lancering van feisty?)
Een soort persmap maken en daarbij een ubuntu cd steken en dat naar
enkele kranten e.d. sturen.
Bij die life cd voegen we 1 blaadje met instructies, en dat moet hen
toelaten om te surfen, een email account op te zetten, ze krijgen dan
hun email, en daarin zit een openoffice bestand met de rest van de
persmap.....

Hmm, iets om over na te denken.

Hier is de lezersbrief.

Linux en Ubuntu

Bedankt dat jullie te midden van de 500 miljoen dollar kostende
reclamecampagne voor Vista ook iets brengen over Linux. Ik ben een jaar
geleden overgeschakeld van Windows op Ubuntu en dat is de beste
beslissing die ik ooit gemaakt heb.
Weg virussen, weg spyware, weg dat altijd maar trager en trager beginnen
werken van je computer naarmate je meer programma's installeert. Kun je
op Ubuntu hetzelfde doen als op Windows? Ik mis niets. Voor elk
Windowsprogramma is er wel een vervangprogramma dat vaak zelfs beter is,
want het wordt door gebruikers ontwikkeld en voortdurend verbeterd.
Bovendien is alles 100 procent legaal, dus geen illegale gepirateerde
software meer op je computer.
Ik zou zeggen, probeer het, het is gratis, steek gewoon een live-cd in
je cd-speler en je bent vertrokken. Als het je bevalt, klik dan op
'install to disk' en intussen kun je gewoon voortsurfen (vergelijk dat
maar eens met een Windowsinstallatie).
Nog voordelen? De ondersteuning is top. Je kunt op de Ubuntuforums
terecht voor al je vragen en je krijgt bijna altijd meteen een
vriendelijk en correct antwoord. Ja, ik vind Ubuntu ook
gebruiksvriendelijker dan Windows (je moet het natuurlijk gewoon worden,
want het is anders). Bovendien is Linux veel gemakkelijker uit te leggen
aan een nieuwe gebruiker dan Windows. Je moet er ook geen nieuwe pc voor
kopen, zoals voor Vista, het werkt gewoon razendsnel op je oude hardware.
Misschien wel het meest overtuigende argument: zelfs mijn vrouw, die
niets van computers afweet, werkt er sinds een halfjaar mee en is erg
tevreden. En niet alleen mijn vrouw gebruikt het: 60 procent van alle
internetservers doen het. Google gebruikt Ubuntu, de NASA gebruikt Linux
en heel wat openbare besturen maken de overschakeling naar Linux
(Amsterdam, Haarlem, Groningen, Eindhoven, Nijmegen, München) Heb ik al
gezegd dat het gratis is?
'Windows is als een auto die slecht presteert, duur is, voortdurend op
onderhoud moet, op alle wegen kan rijden, maar wel op de vervelendste
momenten in panne valt.'

Peter Blesseel,
Antwerpen