LÖST Re: Jag behöver hjälp med Grub

Roger Karlsson roger at spelresurs.se
Tis Jan 4 16:55:14 UTC 2011

Hej igen!

Jag kom på att "det mesta" brukar finnas i Arch Wiki och jag hittade
lösningen där.

$ sudo nano /etc/grub.d/40_custom

Där lade jag till följande rader under texten där redan fanns.

menuentry "Windows Vista" {
     set root=(hd0,2)
     chainloader (hd0,2)+1
}

När jag sedan startade om datorn fanns "Windows Vista" som alternativ
längst ner i menyn och när jag valde det startade Vista upp precis som
tidigare, d.v.s. innan jag installerade Lubuntu. Dock gick det även lika
trögt som vanligt, vilket påminde mig varför jag installerade Lubuntu
till att börja med... :-)

Observera att 2 ovan är p.g.a. konfigurationen jag skickade tidigare där
Windows låg på sda2.

// Roger