Inloggningsproblem

Leif O Johansson leif.o.j at sverige.nu
Tors Dec 22 10:40:09 UTC 2011

Jag har ett lösenord när jag loggar in och inget fler.

----
Har du valt ett lösen när du loggar in?
Du borde ha fått frågan när du installerade systemet. Kanske har du matat
in samma lösen tlll allt. Prova med det först.
----

Hej,

Har provat dessa kommandon, på den första får jag förslaget använd xorg
istället, och texten "Paketet KDE har ingen egen installationskandidat".

Det händer visserligen några saker när jag kör kommandona, men det har
inte löst problemet.

/L

Hej
Bara en kontroll fråga... ifall den har fallerat...?

Har du provat installera om X kde?

sudo apt-get install x-window-system-core kde

och

sudo apt-get install kdm

/GN

Hej,

När jag försöker det får jag motfrågan är du root, och jag kommer inte
ihåg hur jag blir root för att kunna köra kommandot?

Mvh
Leif

Hm, det var minst sagt märkligt. Förval borde funkat.

Det du kan testa är att skriva "startkde" eller "start kde" i terminalen
du får upp. Det var länge sen jag testade Kubuntu så inga garantier för
att det funkar ;)