Hjälp: partitioner för dual boot med Windows 7 på ny hårddisk

melroch at gmail.com melroch at gmail.com
Sat Apr 9 20:40:14 UTC 2011

Hej!

Jag ska installera dual boot med Windows 7 och Ubuntu 10.10
på en alldeles ny desktop. Jag har installationsskiva för
Windows, så jag kan göra partitionerna först och sedan installera
allt inklusive Windows på sina respektive partitioner. Det lär ju
kunna uppstå problem när man ska "krympa" en befintlig
Windows-partition.

Jag bör då vad jag förstår ha följande partitioner:

1.  Partition för Windows-systemet.
2.  Partition för Ubuntu-systemet.
3.  Swap-partition
4.  Partition för /home
5.  Partition för data/filer som bägge systemen kan använda.

Vad jag undrar över är följande:

I vilken ordning ska de olika partitionerna ligga på disken för
optimal funktion? Jag har för mig att Windows vill ligga först
(och helst vara ensam förstås! ;-) Jag antar att det spelar viss
roll också i vilken ordning de övriga partitionarna ligger. Är
den ordning jag angivit ovan bra?

Hur ska jag gå tillväga för att skapa de olika partitionerna? Ska
jag först skapa partitionen för windows-systemet (med
installationsskivan för Ubuntu antar jag?) installera
Windows-systemet där, och sedan låta installationsskivan för
Ubuntu skapa övriga partitioner i samband med att jag installerar
Ubuntu? Hur ska jag isåfall gå tillväga för att Windows ska hitta
datapartitionen?

Hur stora ska de olika partitionerna vara? Observera att jag
räknar med att de olika användarna/familjemedlemmarna ska ha sina
filer på partitionen för data. Om möjligt skulle jag vilja
ersätta "Dokument/Mina Dokument" etc. med länkar till kataloger
på datapartitionen, och att detta fungerar "automagiskt" så att
man inte behöver tänka på det.

Tackar på förhand för svar/länkar till svar!

/Bengan