Montera krypterad partition via NFS

Peter epostlista at saol.no-ip.com
Sat Sep 11 13:39:39 BST 2010

lör 2010-09-11 klockan 12:07 +0200 skrev The emailer formerly known as
⚛:

> Jag skulle se till att flytta krypteringen från den "publika" servern
> till klienten. Ungefär enligt
> http://wiki.rdiff-backup.org/wiki/index.php/BackupToEncfsAcrossSshfs .
>
> Finns det någon annan anledning till att du villl att krypteringen ska
> ske på servern istället för på klienten?
>
> --
> mekapelsinerad <mek at pels.in>

Hej.

Egentligen inte... När jag säkerhetskopierar kör jag ett script där jag
använder rsync för att kopiera filer (full kopia + partiella kopior) och
att jag gärna vill komma åt backupen på ett enkelt (?) sätt från alla
datorer här hemma i nätverket. Om jag flyttar kryptering från servern
till klienten måste jag dekryptera varje fil för att sedan jämföra den
med "originalet" på klienten för att se om den ändrats...

// Peter