Montera krypterad partition via NFS

Peter epostlista at saol.no-ip.com
Sat Sep 11 10:56:56 BST 2010

Hej.

Jag försöker montera en krypterad partition via NFS utan större
framgång... Scenariot är följande: På min server (Ubuntu 10.04) har jag
gjort en partition som är krypterad i samband med installationen av
Ubuntu. Det hela fungerar bra så länge den (partitionen) monteras vid
uppstarten och rätt lösenord ges, men eftersom serverns körs utan skärm
och tangentbort har jag kommenterad ut raden för partitionen i fstab för
att serven inte ska "fastna" vid lösenordet och inte fortsätta starta
upp.

Tanken är att kunna montera den krypterade partitionen via NFS till mina
övriga datorer för säkerhetskopiering mm. Servern använder jag som
mailserver och telefonväxel och kan väl betraktas som "offentlig" och
åtkomlig från Internet. NFS är installerat och fungerar med
"testutdelningar" av mappar.

Jag har googlat runt lite och har inte hittat något vettigt (än). Det
jag vill göra är alltså att montera den krypterade partitionen via NFS,
ange lösenord för att "låsa upp" krypteringen, säkerhetskopiera och
sedan avmontera partitionen från det lokala systemet.

Raden från fstab är följande
#/dev/mapper/sda7_crypt /backup	ext4	defaults	0	2

och crypttab
sda7_crypt UUID=xxxxxxxxxxxxx none luks
sda8_crypt /dev/sda8 /dev/urandom
cipher=aes-cbc-essiv:sha256,size=128,swap

sda8_crypt är den krypterade swap-partitionen.

Är det någon som har en ide om hur jag ska lösa detta?

// Peter