någon försöker ansluta till min dator

Anders Wallenquist anders.wallenquist at kreawit.se
Tors Juli 1 16:04:27 BST 2010

tor 2010-07-01 klockan 15:39 +0200 skrev Lars Johnson:
> hej jag har råkat ut för att någon eller några försöker ansluta till min
> dator och skickar upp dessa skyltar ideligen
>
> jag nekar så klart men finns det risk att dom kan ansluta
> och finns det loggfiler som loggar anslutningarna i så fall vilken

Gå in och stäng möjligheten att ansluta till din dator utfrån i
System/Fjärrskrivbord. Slå på den igen när du vet att du vill släppa in
någon igen. Det är inte någon risk så länge du inte verkligen släpper in
någon.

Det pågår ständigt skriptade sökningar efter öppna och halvöppna portar
på Internet vilket gör att man bör vara noga med vilka tjänster man
installerar och aktiverar på sin dator och inte minst är noggrann med
sina lösenord. Bra kvalitet på lösenorden och uppdaterad Ubuntu så kan
du vara trygg i de flesta väder.

När det gäller tjänster så rekommenderar jag openssh-server framför
ftp-servrar om man vill kunna hämta och lämna filer till sin dator. Du
ansluter till en sådan dator via Platser/Anslut till server/SSH. Med
Windows-datorer kan man använda WinSCP eller expand-drive (finns även
för mac). Läste någonstans att även VNC (fjärrskrivbord) kommer börja
använda ssh för att kryptera sessionerna vilket låter sunt, Ubuntu
10.10?

Använd loggfilvisaren (System/Administration) för att botanisera i dina
loggar. Auth.log är en bra startpunkt för att titta på inloggingar och
användare som fått superuser-rättigheter och annat intressant.

Mvh
Anders Wallenquist