ny på ubuntulistan.

bardiazakeri at gmail.com bardiazakeri at gmail.com
Sat Dec 4 21:07:15 GMT 2010

hej! jag är bardia och är ny här.
jag är 16 år.
jag är synskadad och använder skärmläsare .
har jaws till windows och använder orca till linux.
har frågor för får inte igång min display.
punktdisplay.
den är en alva bc640
 hur får jag min punktdisplay att fungera  i ubuntu?
den går via usb
men harhämtat brltty för att instalera men de händer inget
 kan jag få hjälp me beskrivning?
och så jag kan komma igång?
sen så  vilka andra röster kan jag använda i orca förutom skräpet espeak?
sen  vilka skärmläsare kan jag använda i textkonsollen?
förutom speak up?
för speakup värkar inte gå att instalera för mig.
 finns de andra alternativ?
tack
 hoppas jag får hjälp
så att jag kan komma igång
föresten har widnows 7 och datorn är 8 gb ram-minne och den är 64 bitar med
 statiornär  peckard bell imedia