Problem med CRT-skräm

Thomas Holmgren ompe1 at telia.com
Mon Sep 28 18:58:31 BST 2009

Hej!

Jag är dövblind o är dålig att skriva på svenska..
Jag har köpte lite datorn som heter Asrock Nettop ION 330 o har installerat
Debian 5.0.3 i den o det fungerar bra men problem är min gamla 15" crt-skräm
kör i annan upplösning då ser det fel storlek i skärm o går inte att läsa på
skärm sa person till mig..
(gdm/logga in till gnome menar jag, men i terminal ser det bra ut)
Min liten datorn kör vid VGA-kabel till crt-skärm o har inte TV med hdmi..
Hur kan jag ändra upplösning i datorn?
Vad ska jag skriva kommando i terminal att ändra upplösning som crt-skärm
ska passa?

Chipset o Grafik är Nvidia ION..

Mvh Thomas...