[Fwd: Re: [Fwd: [Fwd: SV: Ragnar Moberg]]]

Kristoffer Lundén kristoffer.lunden at gmail.com
Tis Mars 31 16:49:46 BST 2009

För att dessutom svara lite mer specifikt:

2009/3/30 Jonas Björk <jonas.bjork at gmail.com>

> Nu kommer någon smart person säga att man kan besöka ett bibliotek för att
> komma åt dator och internet. Det är sant, men då vänder jag på frågan och
> säger "vad spelar det för roll vilket OS maskinen på biblioteket kör, om du
> ändå bara vill komma åt en nättjänst?".

Det här är EXAKT vår poäng. En nättjänst ska vara oberoende av det OS du,
eller ditt bibliotek kör. Det finns öppna, klart definierade standarder och
fritt, för alla tillgängliga språk och implementationer, som till exempel i
fallet BankID, Java-applets och en webbläsare vilken som helst. Vilket
byttes ut till endast Windows (ett tag) och senare även Mac och "vissa
Linux". Vad spelar det för roll vilket OS maskinen på biblioteket kör? Helt
plötsligt spelar det jättestor roll. Det gjorde det inte innan.

> Provocerande inlägg från mig? Visst kan det upplevas så, men är det inte
> lite konstigt att vi bara fokuserar på OS-kompabilitet i sådana här frågor?
> Vi glömmer lätt bort alla de svenskar som INTE har varken dator eller
> internetanslutning. Jodå, det finns sådana människor i Sverige också..

Ville bara tillägga att det faller sig naturligt att prata OS-kompatibilitet
på en maillista för ett OS. :)

-- Stoffe

Kristoffer Lundén
✉ kristoffer.lunden at gmail.com