Re: BankID och Nexus för Linux

Kristoffer Lundén kristoffer.lunden at gmail.com
Sat Mars 7 17:27:28 GMT 2009

Jag är inte förvånad. Jag blev heligt förbannad när jag skulle flytta i
januari och det visade sig att Swedbank inte kunde utfärda BankID på Linux
längre, trots att det funkat utmärkt i många år tidigare med Java-lösningen.
Det innebar att min eftersändning inte kunde genomföras enligt planering och
resulterade i en massa krångel med att hämta upp post hos nästa hyresgäst,
inte rolilgt för nån av oss. Tack och lov att det vara samma stad
åtminstone!

Skrev ett upprört brev till dem, jag har ändå varit kund ända sen det hette
Jordbrukskassan (fråga inte haha) och fick nåt undvikande svar om att det
skulle komma senare...

Vad som drev dem till att implementera en ny lösning innan den täcker minst
lika stor del av kundbasen är en gåta, när det fanns en fullgod och
fungerande sen en massa år tillbaka. Om säkerheten inte var
tillfredsställande är det ändå osannolikt att ett antal månade gjort någon
märkbar skillnad - men är det ens en säkerhetsfråga? Ingen aning.

Ska kolla vid tillfälle om det här rör mig (skulle tro det) och om jag
håller med blogposten, i så fall lär jag definitivt skriva till alla berörda
och klaga ytterligare, både bank och övriga ansvariga. Till saken hör att
jag varit extra glad och nöjd med just Swedbank för att deras internetbank
och dosa har funkat perfekt i Linux i alla år, även långt innan de stödde
operativsystemet officiellt.

-- Stoffe

Kristoffer Lundén
✉ kristoffer.lunden at gmail.com