RAM?

Micke Karlsson mmmicke at gmail.com
Sat Juni 13 15:23:49 BST 2009

2009/6/13  <per.pennander at bredband2.com>:
> Laddade hem Wubi installer och startade denna varvid denna gjorde en
> scanning av mitt system. Systemkravet är ju 256 Mb RAM för att kunna köra
> Ubuntu 9.04. Men Wubi kom fram till att jag bara hade 255 Mb RAM?!, varvid
> Wubi ratade mitt system och sa att du kan inte installera Ubuntu. Har ej
> hört talas om 255 Mb RAM, kan väl bara vara 256 enl alla gällande regler,
> eller kan RAM bli korrupt efter lång tids användning? Min dator är från
> -03, så jag får väl vänta med Ubuntu tills jag skaffat ny burk eller börja
> mecka med minnena, vilket inte lockar mig.

En av de fina sakerna med Ubuntu är att det kan köras på äldre
hårdvara utan större problem. Det bästa valet för gamla maskiner är
Xubuntu, som är precis som Ubuntu, men man har bytt ut Gnome mot xfce
som är mycket mindre systemkrävande. Men om din maskin ändå är så "ny"
som -03 så tror jag att det vanliga Ubuntu (eller Kubuntu) kommer
fungera fint. Jag har själv en dator från -03 eller -04 som funkar
alldeles utmärkt med Ubuntu, men den har visserligen 512MB RAM.

Lycka till!

/micke