Re: Nybörjare

Gustav Andersson gustavlidingo at gmail.com
Sat Juni 6 20:12:47 BST 2009

Den den 6 juni 2009 20:42 skrev Micke Karlsson <mmmicke at gmail.com>:

> installerar
> skall
> att

> Det finns ett förträffligt installationsverktyg som heter wubi som gör
> att du kan installera Ubuntu inuti Windows. Du startar installationen
> precis som ett vanligt windowsprogram. Nästa gång du startar om datorn
> kommer du att kunna välja om du vill starta Windows eller Ubuntu.
> Detta är det ena sättet att intallera Ubuntu. Det vanligaste sättet är
> att installera det på en egen partition, något som kan vara klurigt
> [...]

För att bekräfta, wubi laddar automatiskt ner rätt iso-avbild om du väljer
att installera wubi. Om du redan har den iso-fil du vill använda på datorn
kan du använda den genom att lägga den i samma mapp som wubi och sen starta
wubi och välja att installera det som fanns på ison. (förtydliga: väljer du
att installera exempelvis ubuntu 9.04 via wubi men redan har den på en
iso-avbild, lägg då ison och wubi i samma mapp och starta sen wubi och välj
sen att installera ubuntu.) dock för att använda egna iso-metoden måste du
ha samma version på ison som på wubi (exempelvis 9.04 eller 8.10).

Annars kommer du säkert lyckas om du väljer att partitionera själv,
ubuntu-installeraren har ett eget verktyg som när du väljer var ubuntu ska
läggas på hårddisken (dvs vilken partition) så har den redan ett alternativ
som automatiskt låter dig dela upp din C: till två där xp behålls på den ena
och ubuntu läggs på den andra.

Sen om du inte heller orkar vänta på cdn från canonical, tänker/kan bränna
själv, eller om du väljer att få en cd från Micke ( grymt schysst måste jag
säga) så finns UNetBootin.

UNetBootin är ett gratis och fritt program som låter dig skapa ett bootbart
usb-minne. Allt du behöver är ett usb-minne på minst 1 GB (om du väljer
ubuntu). Du kopplar in usb-minnet, och startar unetbootin. Sedan kan du
antingen välja att antingen lägga på en iso-fil du själv har på usb-minnet
eller välja en färdig distrubition som UNetBootin "stöder". Om du väljer det
senare alternativet så använder du en rullgardinsmeny och väljer din
distrubition, så laddar UNetBootin själv ner den fil från internet den
behöver för att skapa stickan. Låter det krångligt? det är det inte, starta
bara UnetBootin så kan man utan problem själv komma på hur man gör. Så jag
gjorde :-)

UNetBootin-stickan fungerar nu som en live-cd (om du valde ubuntu, alla
distro unetbootin har stöder inte live-cd utan en del har bara
installatiionscd). Du kan både kolla och utforska ubuntu utan att ändra
något på datorn, och/eller installera ubuntu på datorn. Kort sagt, den
fungerar precis som den cd du har beställt.
UNetBootin finns på http://unetbootin.sourceforge.net/ och det är bara att
välja att ladda ner versionen för windows. Du får ner en exe som du lägger
var du vill och kör.

Om datorn inte bootar från ditt usb-minne när du startar datorn med
usb-minnet i så måste du gå in i bios och välja att boota från ditt
usb-minne. inga problem! :-D

För att sammanfatta allt:
Wubi laddar själv ner allt den behöver.

Vill du inte använda wubi, inte orkar vänta på cdn från canonical eller från
Micke (återigen, väldigt snällt, +1), och har ett usb-minne på minst 1 GB
till övers. Då kan du prova att använda UNetBootin. Den laddar precis som
wubi också ner allt den behöver för att fixa stickan, och sen är det bara
att tuta och köra.

Hälsningar
Gustav