Re: Linux Bärbar tips

Eric eric at tranehag.com
Sat Jan 3 12:11:57 GMT 2009

Kan "semi"-rekommendera HP:s tx-serie, med fullt vändbara 12"-skärmar med
inbyggd touchscreen. Funkar fullt ut i Ubuntu och andra linuxdistar, OM du
vet hur man pillar lite själv med drivisar...

Briljant liten dator, touch tablet som sagt, hot-swappable intern
DVD-brännare för viktreducering (1.6 kg med DVD:n urplockad, 1.9kg med den
i), suveränt ljud för att vara en laptop, fingeravtrycksläsare, TV-tuner,
inbyggd liten fjärrkontroll m.m... har suveräna specs jämfört med "vanliga"
netbooks, men kostar inte alltför mycket. Jag har en lite äldre variant med
AMD 2.0GHz, 2 GB minne, Nvidia
 6150-grafikkrets, 250 GB HD, och gav runt 6200:- för den (inkl. moms).

Allt fungerar som sagt även i linux, men inte out-of-the-box, varpå jag inte
skulle rekommendera den för normalhemanvändaren, men för en power user så är
den fullkomligt underbar.