vga-porten skickar inte ut någon bild efter boot: acer aspire one a150

Gustav Andersson gustavlidingo at gmail.com
Fre Aug 7 12:53:37 BST 2009

Hej
Jag har en acer aspire one a150 med Ubuntu Netbook Remix 9.04 . på den finns
det en vga-port för att koppla in externa bildskärmar. När jag använde en
extern skärm för lite arbete (för den inbyggda är lite liten ibland) så blev
skärmen plötsligt bara svart.
Jag har provat att starta om datorn, och då används skärmen under
boot-sekvensen, dvs jag ser grub och splash-grejen. allt funkar ända tills
jag matat in mitt användarnamn och lösenord för att logga in. då blir
skärmen helt svart och ger felmedelandet att ingen signal finns.
Skärmen hittas då jag använder verktyget som följde med installationen för
att välja hur att använda skärmarna. men som sagt, det går inte ut någon
signal.
jag har också provat att installera om UNR, men inget händer, samma sak när
jag installerade vanliga ubuntu 9.04.

Någon som har någon idé om hur att lösa problemet?

Hälsningar

Gustav Andersson