Re: Ändra partition

Kristoffer Lundén kristoffer.lunden at gmail.com
Mon Okt 20 15:23:24 BST 2008

Du borde kunna starta upp en Ubuntu Live-CD och i den välja programmet
GParted, som kan manipulera partitioner på en mängd vis (som Partition
Magic). Troligen är det lättaste att först utplåna Windows-partitionen, sen
förstora Xubuntus partition till att fylla det lediga utrymmet. Jag är inte
helt säker, jättelängesen jag gjorde detta.

Som vanligt, ta backup om du kan eller var beredd på att det kan gå åt
skogen med din data. Det kan det iofs när som helst annars också, men när
man trixar med partitioner är det alltid lite extra fara. :)

Kan du ta backup på all din data är det för övrigt kanske enklare att göra
en ny installation på hela hårddisken.

-- Stoffe

Kristoffer Lundén
✉ kristoffer.lunden at gmail.comstoffe at playdo.com