Asus eee-pc 901

Benjamin benjamin at wellbring.se
Tors Okt 9 19:37:17 BST 2008

Jag tolkar ditt svar som att det inte var glasklart. ;) Som sagt, om du
stöter på patrull så är du välkommen att höra av dig på
benjamin at wellbring.se.

Börja med att ladda ner det OS du vill ha: Ubuntu eee tex...
http://www.ubuntu-eee.com/wiki/index.php5?title=Get_Ubuntu_Eee
 Jag satt vid en windowsdator vid tillfället och laddade således ner
Win-varianten av UnetBootIn. Installera detta och kör igång så får du
upp ett väldigt enkelt GUI där du väljer din image (som du laddade ner
på ubuntueee-sidan ovan) och destination (min USB-sticka hade E:...kolla
vad din har). Sen klickar du på Run/Install/Go eller vad som  nu står på
knappen. När detta är klart är din sticka klar att bootas med. ***OBS***
ALLT innehåll på din USB-sticka raderas så säkerhetskopiera det du kan
ha av värde där. (självklart, men nu har jag sagt det:)
Kör igång din eee och tryck F2 massor (den är snabb!) så att du hamnar i
BIOS. Väl där går du till Boot-menyn (näst längst till höger tror
jag...) och ser till att USB ligger före intern disk, det gjorde inte
min. Välj "Save and Exit" så ska datorn boota upp från stickan och den
"vanliga" Ubuntu-installationen går igång.

Jag har inte testat med något annat OS men principen är den samma.

//Benne