Linux och 3G

Joakim Reuterborg joakim.reuterborg at techsparadise.se
Mon Juni 16 11:05:52 BST 2008

För mig gäller samma sak, men jag använder Telenors Option 7.2.

Sören, du är verkligen inne på ngt skarpt där för skulle man kunna ha en
enkel installationsguide/uppkopplingsguide för dessa hårdvaruplattformar
så skapas samtidigt ett oerhört starkt säljargument gällande Linux
användarvänlighet.

Gällande den där länken så gäller den 3s modem Huawei e220 (som också
används av Tele2, om jag inte misstar mig) och den går inte att
applicera för Telenor (eller Telia?) då dessa modem skiljer sig från
Tele2/3.

I mitt sökande har jag hittat lite information, men tyvärr inget
tillräckligt heltäckande då jag personligen inte är så vass själv. Jag
försärkrar att det är mycket irriterande när t o m Telenor själva säger
att modemet inte ska kunna användas med Linux... Förstå då vilken fjäder
i hatten det skulle vara att lösa problemet ÅT DEM... :)

lite länkar:
http://itbloggen.se/cs/blogs/hasain/archive/2008/01/24/telenor-usb-modem-amp-ubuntu.aspx
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=21007
<http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=21007>
Den senaste ger en mycket bra (om än mycket knapptryckande) guide till
hur man ska göra, men lik förbannat så fungerar detta inte för mig.

I min drömvärld så trycker man in detta modem i datorn, får upp en
dialogruta som fråga efter lösenord och om det stämmer så frågar den
sedan snällt, eller via en länk i aktivitetsbaren, om man vill koppla upp...