Man kan faktiskt göra nåt åt FRA.

Dan Persson nad at home.se
Sön Juni 15 11:30:24 BST 2008

Håller med dig att lösning 1 är att föredra.
Problemet med lösning2 är att "spammandet" inte på något sätt hindrar de
att avlyssna och kartlägga människor. Det är 1984 i kvadrat.
Risken är väl istället stor att de lägger ner mer krut på adresser som
uppträder "misstänksamt".
Telefontrafik sparas, mailtrafik sparas, sökningar sparas, surfning
sparas, måste väl inkludera bankbesök och köp med kontokort också.
Webbradio, videofilmer + fildelning... Har de kapacitet för allt det här
borde inte lite extra texttrafik lyckats knäcka systemet.

Det som förundrar mej är om politiker verkligen tror att morgondagens
terrorister skriver rent ut till varandra att de ska spränga saker i
luften, och skickar detta okrypterat?
Redan de gamla 9/11-kaparna skickade ju inte mejl utan skrev utkast till
brev och loggade in på samma webmailkonto.
Det otäcka är att alla "vi vanliga människor" frivilligt ska straffas
och kontrolleras för att EU och riksdag säger sig vill kunna stoppa hot
mot rikets säkerhet. Om några "terrorister" skulle planera något
verkligt är de nog tillräckligt smarta nog att hålla tyst om det tills
det är försent att stoppa.
Det finns väl för resten inga datorer som kan knäcka kodord? till
exempel katt i stället för bomb, färgburk = namnet på en känd politiker osv

(Om någon % av linuxfolket gör nåt sånt får de väl ett skäl att förbjuda
linux också.)

Nä, jag hoppas på lösning 1 tills vidare.
Ha det bra!
Dan Persson