Mail filter

mattias mj at mjw.se
Sat Juni 14 22:41:50 BST 2008

Jo jag vet exakt vart du menar
Men körs dom automatiskt

-----
mattias
mobil 0763396420
www.mjw.se

-----Original Message-----
From: ubuntu-se-bounces at lists.ubuntu.com
[mailto:ubuntu-se-bounces at lists.ubuntu.com] On Behalf Of Joakim Larsson
Sent: den 14 juni 2008 22:17
To: Ubuntu Sverige
Subject: Re: Mail filter

Hej Mattias,

jag har faktiskt ingen susning om hur du fixar grafiska gränssnitt som
blind men jag brukar iallafall högerklicka på mailet ifråga från listan
med alla mail. Då kommer en meny upp och längst ned i den väljer jag
undermenyn "Create rule from Message" och där väljer jag oftast "Filter
on Sender".

I dialogen som kommer upp finns flera fält man kan trixa med. Jag brukar
byta namn på regeln och ibland editera 'Sender' fältet så att alla från
en viss domain samlas upp i egen folder. Man får också tala om vilken
folder man vill att mailet ska flyttas till. Det går att kopiera mailet
också plus tusen andra saker som t.ex. system beep, köra ett program,
spela musik o.s.v.

Sedan kan man gå in som jag nämnde via Edit->Message Filters och lägga
till fler villkor i befintliga filter eller skapa nya för hand så att
säga.

Är man riktigt trixig kan man editera filen .evolution/mail/filters.xml
i din hemmakatalog med en text eller XML editor men då är man ute på
egen hand och kan tappa alla filter om man har otur. Ta alltid en kopia
på filen först i så fall så du kan återställa filtren om det behövs.

mvh

Joakim