Bind9 - Delegation av bakuppslag (reverse lookup)

Fredrik Jonson fredrik at jonson.org
Sat Juni 7 10:17:17 BST 2008

On 2008-06-06 at 14:46, Mattias Jonsson <mj at mjw.se> wrote:

> [Jag] kör deiban med bind9 [och] försöker få in min dnsserver i bind9
> '173.23.226.85.in-addr.arpa.' efter min riktiga domän.

Adressen 85.226.23.173 tillhör bredbandsbolaget enligt whois. Har du
kontaktat BB och fått dem att delegera bakuppslag[0] till din dns? Det
verkar inte så eftersom bakuppslag svarar med en bb.se-adress.

Bakuppslag fungerar paralellt med normala uppslag. Du får därför inte
automatiskt delegationen för bakuppslag (PTR-poster) för de ip-nummer du
använder bara för att du har fått delegationen för en domän. Istället är
det din internetleverantör som bestämmer över bakuppslag för de
ip-nummer de lånar ut till dig.

[0] Reverse DNS-lookup. Svenska wikipedia har översatt det så.

--
Fredrik Jonson