ekiga + phonzo. Utgående fungerar men inte inkommande.

Erik Sjölund erik.sjolund at gmail.com
Ons Juli 30 10:47:20 BST 2008

Jag skaffade nyligen ett abonnemang från Phonzo ( www.phonzo.se ).

För inställningarna för kontot så fyllde jag i

Account name: phonzo
Registrar: sip.phonzo.com
User: 105110143
Password: **********
Authentication Login: 105110143                ( det verkar som om
detta fält per default blir samma som User-fältet )
Registration Timeout: 3600                      ( default-värde som
jag inte ändrade )

Därefter testade jag ingående och utgående samtal. Inget fungerade.

På sidan
http://www.phonzo.se/faq/egen_utrustning

så står det att phonzo stödjer dessa audio-codecs:

 G711 a-law                  (hög bitrate - okomprimerat jud)
 G729                            (låg bitrate - komprimerat ljud)

När jag sedan på sidan
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/ekiga/+bug/111273/comments/7
läser:
"G.711=PCMA or PCMU
G729 has patents on it, thus isn't in Ekiga."

så provade att ändra ordningen på audio codecs i
Preferences->Codecs->Audio Codecs
Jag flyttade då PCMA högst upp och PCMU näst högst. Därefter fungerade
utgående samtal.

I sip-url-fältet skrev jag då
sip:+46855378585
för att ringa ett Stockholmsnumret: 08-55378585

Men ännu fungerar inte inkommande samtal. Det händer inget i ekiga och den som
ringer får efter några sekunder en upptaget-ton.

Några idéer?

( Jag har också provat utan lokal brandvägg ).  Ett test jag tänkt
göra är att prova från något annat internetabonnemang.

mvh,
Erik Sjölund