Re: Hur går det med webbradioprojektet?

Jonas Björk jonas.bjork at gmail.com
Fre Juli 11 22:36:51 BST 2008

Den den 11 juli 2008 15:17 skrev Fredrik Gustafsson <iveqy at iveqy.com>:

> Är det inte bättre att lägga ansträngningarna till att få igång
> linuxportalens pod-sändningar igen? De har reda varit igång och är
> startade.
>
> Är ubuntu användare i Sverige verkligen tillräckligt många för en egen
> webbradio? Varför utesluta användare av andra distributioner?

Linuxportalens radio var mycket uppskattad och vi hade flera nedladdningar
vid varje släpp av ett nytt avsnitt. Problemet för LPR (som den kallades)
var att det var för få som var intresserade av att göra radio och Johannes
som höll i det fick mycket annat att göra. Vi har pratat om att dra igång
projektet igen, men det har stannat där - vid pratandet.

Personligen tycker jag att det verkar dumt att fokusera på en distribution,
i det här fallet Ubuntu. Sverige behöver en svensktalande podcast som
handlar om Linux och då om alla distributioner. Om det sen blir fler
lyssnare kan man dela upp den i olika inriktingar - som t.ex. Ubuntu. Faktum
är att mycket som handlar om Ubuntu är lika aktuellt för en användare som
kör Fedora eller Slackware.

För att lyckas med en sådan här satsning krävs det engagemang hos dem som
skall hålla i det. Den tekniska biten är löst (Johannes körde allt i Linux),
underlaget (lyssnarna) finns och intressanta ämnen att prata om finns det
massor av. Låt någon ta tag i det och skapa ett pilotavsnitt och se hur det
går. Vem som gör det (Ubuntu-SE, FUSE, LP, whatever) är inte det viktiga -
det viktiga är att någon gör det!

mvh/ Jonas Björk (från Linuxportalen.se)