Drivrutin till brodcom 802.11g

jogu user.jogu at gmail.com
Tors Jan 31 23:41:10 GMT 2008

> Den 2008-01-31 skrev kenneth at levnadsglad.se <kenneth at levnadsglad.se>:

Jag har försökt men det är då systemet säger att att jag behöver något
> annat firmware än just bcm43xx. Eller missförstår jag dig så att det
> är någon annan programvara än bcm43xx som ska aktiveras. Som du
> förstår så är jag lite ny på det här.

Det är lugnt, jag är ingen expert själv ;-)

Som jag förtstått det så behövs det två saker för att få igång det trådlösa
m.h.a. bcm43xx: dels själva drivrutinen bcm43xx, som är fri mjukvara och
redan finns med i linux-kärnan; dels också den s.k. firmware:n (den fasta
programvaran) som s.a.s. ligger närmast hårdvaran och denna är inte fri
mjukvara utan ägs av Broadcom och kan inte skickas med ubuntu utan du som
användare måste ladda ner den och det görs när du aktiverar den i
"Hanteraren för proprietära drivrutiner". Tror jag.

I alla fall, du kan hitta mer info och instruktioner på sidan:
https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Driver/bcm43xx/Gutsy

Om den fria bmc43xx-drivrutinen inte funkar optimalt för din dator kan du
som Andreas välja att använda lösningen med ndiswrapper som lägger som ett
lager mellan linux och Windows-drivrutinen. Mer info hittar du på:
https://help.ubuntu.com/7.10/internet/C/ndiswrapper.html