Hur en drivrutin "hittar" rätt hårdvara

Christian Gundersson gundersson at gmail.com
Mon Feb 18 17:52:16 GMT 2008

Hejsan!

Funderar på hur det fungerar rent praktiskt när en drivrutin i Linux hittar
rätt hårdvara som den ska köra mot. Frågan uppstod nyligen då jag äger
Creative X-Fi ljudkort och en viss kernelmodul eventuellt stödjer kortet.
När jag laddar modulen så händer ingenting, och jag vet inte om det beror på
att den inte hittar rätt hårdvara eller om den helt enkelt inte fungerar.

Kan man "mappa" om en drivrutin till en viss hårdvara? Görs det via /dev
eller något annat?

Skulle vara intressant om någon kunde beskriva förloppet, jag känner att det
är den felande länken i mitt linuxkunnande :)

Tack på förhand.