Viktiga verktyg ej tillgängliga

evert larsson Westankierr at telia.com
Sat Dec 27 17:59:24 GMT 2008

Emanuel Steen wrote:
> Ubuntu 7.04 (Feisty Fawn) är end of life sedan oktober 2008.
>
> Här är en lista på alla releaser som finns:
> https://wiki.ubuntu.com/Releases
>
> Är det så att du verkligen vill använda just Feisty Fawn av någon
> anledning istället för att uppgradera till en nyare version kan du
> använda en annan mirror som innåller gamla osupportade releaser. I så
> fall, byt ut "archive.ubuntu.com" mot "old-releases.ubuntu.com" i alla
> dina URLer i filen /etc/apt/sources.list.
>
> // Emanuel

Fint
sources.list är ändrad.
Men under allt krångel med chmod så hände något. Filen har fått en röd
tag når man kollar den i filhanteraren Thunar. Dessutom funkar inte
Ass/remove längre.
Eftersom inte sources.list blev tillgänglig för redigering så har jag
ändrat i filen source.list.save och sedan kopierat den med sudo cp
sources.list.save sources.list.
jag har kört sudo apt-get uodate men det har inte hjälp. När jag kollar
filernas rättigheter med ls -l får jag
följande.

-rw------- 1 root root 2552 2008-12-27 18:23 sources.list

Dörren till en uppdatering är ännu inte öppen

Evert