fstab nollställs vid omstart

Conny uncurbed at swipnet.se
Tors Dec 25 03:11:13 GMT 2008

Johannes Schill skrev:

> Nu har inte jag programmet uuid installerat här, och vet inte riktigt
> vad det gör, men om du vill ha reda på din disks uuid kan du skriva:
>
> ls -l /dev/disk/by-uuid/
>
> Diskarnas uuid ska ej genereras om. Jag hoppas att den visar alla
> diskar där, även de som ej är monterade.

Jag lade in UUID= & mountpunkter på alla 5 hårddiskar i fstab, körde
kommandot sudo mount -a
Allt var frid & fröjd tills jag bootade om, då var hela fstab återställd
igen.
Konstigt nog var det en enda disk (fast utan UUID=) kvar i fstab, den
hade nåt med uhelper=hal inskrivet som inte jag har gjort. den kunde jag
inte komma åt pga rättigheter som vanlig användare.
Tror jag blir tokig på detta.
Ska inte fstab vara skrivskyddad?!

Conny (snart tillbaka till Window$)