Tid datum

evert larsson Westankierr at telia.com
Sat Dec 13 11:43:54 GMT 2008

MekApelsinerad wrote:
> Men kommandot "sudo chmod +x /etc/network/if-up.d/timeupdate"
> fungerade? Visas texten du skrev in om du kör "cat
> /etc/network/if-up.d/timeupdate" ?

Det är tydligen något aber med min burk!!! Mjukvaran då förstås
Dina föreslagna kommandon resulterar i följande:

evert at el:/$ sudo chmod +x /etc/network/if-up.d/timeupdate
chmod: kan inte komma åt "/etc/network/if-up.d/timeupdate": Filen eller
katalogen finns inte

Något annat kan det väl inte bli eftersom filen timeupdate inte finns!
Eller?

Men varför skapas det ingen fil på kommandot:

gksudo gedit /etc/network/if-up.d/timeupdate

Har kollat mitt system och tillgängliga filer genom add/remove.
gedit finns enligt dessa sökningar varken på min dator eller
tillgängligt genom add/remove.
En ed finns men den fungerar inte heller. Visserligen ställer terminalen
in sig i något
som liknar ett editeringsläge, men finns inge tillgänglig info för att
kunna spara det man
skrivit.

Kan någon kunnig hjälpa mig med val av verktyg till att editera filer
som kan knytas till terminalen.
Har kollat och sökt genom add/remove men hittar inget. I Synaptec finns
visserligen en gedit men
inte den version 2.18 light version som mitt system pekar på. Det blev
bara en 404.

Mitt system är en Xubuntu 7.04

Tacksam för förslag.